Proč naše děti potřebují hlubokou proměnu vzdělávání? Na konferenci Úspěch pro každého žáka zazněl silný apel
Publikováno: 9. 5. 2022 Doba čtení: 3 minutyNa konferenci Úspěch pro každého žáka v Centru současného umění DOX v Praze vystoupili 28. dubna 2022 odborníci na vzdělávání, mezi nimi také metodička a lektorka Petra Skalická (Člověk v tísni) a Petr Daniš (ředitel vzdělávacího centra TEREZA). Podtitul letošního ročníku zněl: „Přestaňme se vymlouvat...“ a v duchu tohoto apelu se nesla i jejich prezentace, která rezonovala v publiku i na sociálních sítích.
Dává česká škola žákům kompetence, které potřebují pro život v současném a budoucím světě? S touto otázkou vstoupili do Konference Úspěch pro každého žáka 2022 experti na vzdělávání Petra Skalická a Petr Daniš.
Jako odpověď nejprve prezentovali data z průzkumu České klima 2021 mezi dospívajícími mezi 15 a 20 lety, v němž jedna čtvrtina uznala, že škola je zvládla připravit na velké výzvy složitého světa. Tři čtvrtiny mladých pak ale odpovědělo, že je škola podle nich připravila na budoucnost málo nebo vůbec.
Průzkum také zjistil, že mladá generace je k budoucnosti spíše pesimistická, obává se změny klimatu a cítí bezmoc, smutek nebo strach.
„Vzdělávání nevisí ve vzduchoprázdnu,“ říká petra skalická
„Vzdělávání nepůsobí ve vzduchoprázdnu, ale má svoji společenskou roli. Kdykoli se bavíme o tom, co bychom měli udělat ve vzdělávání, musíme dobře rozumět tomu, co se děje ve světě a jaké jsou potřeby mladých lidí,“ řekla úvodem Petra Skalická.
Stále více lidí v současnosti je ohroženo chudobou, přičemž bohatství nejbohatších lidí stále stoupá. Na klimatické konferenci COP26 v Glasgow explicitně zaznělo, že stále míříme ke klimatické katastrofě, kdy se planeta oteplí až o 3 stupně Celsia a hrozí nevratný kolaps ekosystému. To spustí vlny migrace a konfliktů.
Jak v tomto světě vychovávat mladé lidi? „Bohužel se ukazuje, že naše myšlení je vzhledem k okolnostem příliš ‚malé’,“ ukazují na vizualizaci současných světových problémů Petra Skalická s Petrem Danišem.
Podívejte se na videozáznam jejich vystoupení:
Česko potřebuje i společenský cíl vzdělávání
„Velká Británie se právně zavázala k uhlíkové neutralitě do roku 2050, k dalším typům podobných závazků se přihlásilo již na 130 zemí světa. Finsko, náš velký vzor ve vzdělávání, má dosáhnout čisté nuly do roku 2035. A Česká republika? Nic. Nemáme žádný takový cíl, natož plán, jak se k němu dostat. Další přešlapování na místě nám přinese nekonkurenceschopnou ekonomiku, drahé energie, špinavé životní prostředí a druhou kolej v evropské politice,“ varuje Petr Daniš.
„Čeká nás období obrovských hrozeb, ale také velkých příležitostí. A budeme potřebovat lidi, kteří se těch příležitostí dokáží chopit a stanou se lídry inovací. Není toto ta největší výzva pro současné vzdělávání?“ ptá se Petr Daniš.
„Potřebujeme proměnit to, jak rozumíme smyslu vzdělávání. V Česku jsme stále v zajetí individualismu. Chceme úspěch pro každého žáka, aby se každý žák mohl učit naplno a s radostí a mohl co nejlépe rozvinout svůj potenciál... To je v pořádku, jenže k dosažení společenských vizí nám takto formulované cíle nestačí. UNESCO klade velký důraz na společenský cíl vzdělávání. Pomoci lidem dosáhnout míru mezi sebou navzájem i míru se Zemí. Zvýšit naši kapacitu pečovat a spolupracovat. Vystavět pedagogiku kolem solidarity, soucitu, etiky a empatie,“ vysvětluje Petra Skalická s Petrem Danišem.
„Potřebujeme skoncovat s řadami lavic, oslabit zdi, které jsou mezi jednotlivými třídami i světem venku. Potřebujeme školy uspořádat tak, aby usnadňovaly aktivizující přístupy, různé způsoby učení v různých časech a místech. Nejenom ve třídě a ve škole, ale i v přírodě a v obci.
Musíme učení založit na řešení problémů a projektů. Organizovat učení tak, aby podporovalo spolupráci žáků, učitelů, rodičů, zástupců podpůrných profesí a různých organizací. Školy by měly být příkladem našich nejvyšších společenských ambicí: inkluze, rovnosti a spravedelnosti, udržitelnosti a klimatické neutrality,“ apelují.