Bezpečné vzdělávání uprostřed války: Jak se ukrajinské školy přizpůsobily novým výzvám

Publikováno: 2. 9. 2024 Doba čtení: 3 minuty
Renovated Shelter at Mezhova Lyceum No. 1
© Foto: Alberto Lores

Letos je to již potřetí, co začal školní rok v Ukrajině během války, za zvuku leteckých poplachů. Tam, kde to je možné, chodí děti do školy prezenčně. Hlavním úkolem je nyní vytvořit bezpečné prostředí pro žáky a učitele. Člověk v tísni proto pokračuje v opravách škol a krytů, aby se děti mohly vrátit do školních lavic.

Lyceum No. 1 je největší vzdělávací institucí v obci Mežova v Dněpropetrovské oblasti. Studuje v něm 420 studentů, řada z nich je vysídlených. Obec se stala dočasným útočištěm pro stovky rodin, které utekly před ostřelováním. V Mežové se nachází dočasné ubytovací středisko pro evakuované osoby. V posledních týdnech sem kvůli zhoršující se situaci v oblasti poblíž Pokrovsku přichází stále více rodin. Některé se rozhodly zůstat a zapsat své děti do místních škol.

„Z Doněcké oblasti k nám přišlo mnoho dětí. Školy jsou tam ničeny ve velkém měřítku a rodiče se rozhodli přestěhovat sem. Říkají: 'Přišli jsme k vám, protože vaše škola funguje i offline. Děti potřebují chodit ven, potřebují sociální interakci a komunikaci,“ říká Yuliia Drozdova, ředitelka Lycea No. 1 v Mežové.

Lyceum využívá model kombinované výuky. Děti mohou navštěvovat hodiny osobně nebo se učit z domova, pokud se rodiče bojí poslat je do školy. Poplach při leteckém poplachu v Mežové někdy trvá 6-9 hodin. Zajištění bezpečnosti žáků a učitelů během vyučování se proto stalo důležitým tématem. Obci se podařilo ze svých prostředků zrenovovat podzemní kryt školy, který má rozlohu 380 metrů čtverečních. Člověk v tísni zajistil moderní ventilační systém a vybavil prostory.

„Ve školním krytu jsme nainstalovali ventilační systém, který může také ohřívat prostor v chladných obdobích. To zajišťuje potřebnou výměnu vzduchu a vytváří příjemnější podmínky pro studenty a zaměstnance během pobytu v krytu. Kromě toho jsme kryt vybavili nádobami na vodu, různými druhy nábytku, lékárničkami, matracemi, nádobami na potraviny, policemi na uložení zásob a osobních věcí, svítilnami a nouzovým nářadím. Prostor jsme vybavili také lékařskou místností,“ říká Oleksandr Pryiezzhev, stavební inženýr z Člověka v tísni.

Tyto renovace byly možné díky prostředkům z Evropské unie. Jedná se již o čtvrté vzdělávací zařízení, které jsme v Dněpropetrovské oblasti opravili.

„Provedli jsme rozsáhlé práce na Lyceu No. 3 v Apostolove, které utrpělo značné škody v důsledku ostřelování. Opravili jsme část budovy, vyměnili rozbitá okna a spravili střechu. V obci Prosiana jsme vyměnili okna a opravili střechu základní školy. Na Lyceu v Zelendolsku jsme provedli drobné opravy a nainstalovali ventilační systém,“ říká Oleksandr Pryiezzhev.

Kromě neustálého ostřelování, výpadků proudu a nutnosti zajistit plynulé vzdělávání čelí učitelé mnoha dalším výzvám. Karanténa COVID-19 a následná ruská invaze na Ukrajinu výrazně ovlivnily psychickou pohodu studentů, poznamenává ředitelka lycea v Mežové. Týká se to zejména těch, kteří přišli z konfliktních oblastí.

„Do naší školy přichází stále více vnitřně vysídlených dětí. Někteří rodiče říkají, že jejich děti nechtějí nic dělat - neučí se, ani nechodí ven. Abychom žákům pomohli překonat stres, zajišťujeme jim také psychologickou pomoc,“ říká Yuliia Drozdová.

Bezpečný kryt umožní Lyceu Mežova uspořádat slavnostní první zvonění a zajistit bezpečné prostředí pro studenty a zaměstnance během školního roku. Frontová linie se však blíží směrem k obci, což vyvolává obavy místních.

„Dneska jsme tady, ale zítra klidně můžeme být s kufry na nádraží. Mám tašku s nápisem: 'Když ne já, tak kdo?' Tu mám z projektu „Building Ukraine“. Tu tašku teď nosím všude a je to moje motto. Nikam jsem neodešla a ani to nemám v plánu. Když ne já, tak kdo? To je moje škola, moje děti,“ říká Yuliia.

V rámci projektu „Educational Consortium in Ukraine: Safe Return to Learning", který financuje Evropská unie, jsme pomohli opravit 31 škol v Sumské, Charkovské a Dněpropetrovské oblasti. Děti se tak mohou vrátit do tříd a potkávat se svými kamarády. Člověk v tísni také nadále poskytuje psychologickou podporu žákům a učitelům. Pomáháme studentům dohnat zameškanou látku a zajišťujeme jejich aktivní zapojení do našich digitálních vzdělávacích center. Děláme vše pro to, abychom dětem zajistili kvalitní a bezpečné vzdělávání. 

Autor: People in Need

Související články