Byla dřív slepice, nebo vejce? 🥚🐔 Podporujeme producenty vajec na kambodžském venkově

Publikováno: 10. 7. 2024 Doba čtení: 2 minuty
Mrs. Oeung Kanh and her chicken eggs
© Foto: Koy Chanpor

Kambodžané patří k těm, kteří vyjíždějí za prací do zahraničí. To se ale změnilo s pandemií Covid-19, kdy se velká část lidí byla nucena navrátit domů – do Kambodži, zejména do oblasti Tonle Sap. Lidé si museli najít nové zaměstnání a zařídit svůj život zpět ve své zemi. Naším cílem bylo tedy podpořit venkovské drůbežáře a zemědělce a tím vytvořit stabilní potravinářské odvětví s kvalitními pracovními příležitostmi.

Během tří let jsme podpořili 29 zemědělských družstev, které tvořilo 116 pracovních skupin s více jak 2 900 členy. Aktivně jsme pracovali na zlepšení příjmů a technického zázemí při chovu drůbeže.

Oeung Kanh je jednou z členek pracovní skupiny, která se zúčastnila školení o produkci drůbeže, tvorbě podnikatelského plánu a propojení s trhem. Na začátku pandemie se soustředila Kanh na pěstování chilli, to ale nešlo na odbyt. Její děti navíc ztratily práci a celá rodina měla dluhy, které nemohla splácet. 

„Chce to jen odhodlání a trpělivost,“ vysvětluje Kanh, jaké pro ni bylo začít podnikat v novém odvětví.

Kanh se rozhodla rozšířit své podnikání o prodej vajec. Začínala s 50 slepicemi, se kterými se zapojila do projektu RECOVER. Absolvovala technické školení, které projekt nabízel, a kde se dozvěděla více o předcházení nemocí slepic a o správných metodách krmení. Součástí byl i úvod do vedení finanční evidence.

„Prodávat vejce není příliš těžké. Měla jsem možnost naučit se novým věcem, díky kterým jsem mohla rozšířit svůj chov. Nyní mám větší příjem a to pomáhá mé rodině,“ říká paní Kanh.

Díky novým znalostem se zvládla o své slepice a poté i kuřata lépe starat a rozhodla se rozšířit chov. Začala tak prodávat více vajec měsíčně (až 500), což vedlo k navýšení jejich příjmů.

Na projektu RECOVER spolupracujeme s Kambodžským institutem pro rozvoj venkova. Projekt je finančně podporován Evropskou unií a Českou rozvojovou agenturou.  

Autor: Senghorng Sem , Communication Officer

Související články