Cesta Sabnam: Vzdělání pro lepší budoucnost
Publikováno: 10. 10. 2023 Doba čtení: 3 minuty„Moji rodiče nikdy nepovažovali vzdělání za důležité. Proto jsem musela odejít ze školy a věnovat se práci v domácnosti. Ale já jsem věděla, že vzdělávání je klíčové pro mě, moji budoucnost a rodinu,“ říká Sabnam Khatun, která pochází z Nepálu z regionu Bara.
Cesta Sabnam nebyla jednoduchá. Začala ve skromném příbytku, kde žila se svým otcem, matkou a čtyřmi sourozenci. Její rodiče byli silně věřící a zpočátku váhali, zda mají upřednostnit Sabnamino vzdělání před dodržením tradičních genderových rolí a brzkou svatbou. Sabnam se věnovala domácnosti a občas pracovala jako námezdní dělnice, aby přispěla do rozpočtu rodiny.
Musela čelit různým překážkám, například společenským normám v zemi nebo ekonomickým omezením. Přesto zůstala odhodlaná a našla cestu, jak se těmto problémům postavit a získat vzdělání.
„Jednoho dne jsem se dozvěděla o Aarambha projektu,“ říká Sabnam. „Díky němu jsem se zapsala do Komunitního vzdělávacího centra (KVC).“
Projekt Aarambha měl vliv v různých rovinách. Rodiče Sabnam se stejně jako další členové komunity účastnili setkání, která organizovalo KVC – Management Committees a Change Champions. Tato setkání nabourala jejich mylné představy a poukázala na důležitost vzdělávání. Přesvědčila rodiče Sabnam, aby ji podporovali v ambicích se vzdělávat.
V KVC se Sabman během devíti měsíců naučila číst, psát, počítat a další důležité dovednosti. Zúčastnila se také návštěv různých vládních organizací a byla v kontaktu s komunitou. Za podpory Girls’ Education Challenge funded by UK Aid a Člověka v tísni ve spolupráci s lokálními partnery Aasaman Nepal a Social Organization District Coordination Committee, Parsa nastoupila v roce 2018 do pětiletého projektu Aarambha-Leave No Girl Behind. Tento projekt usiluje o zlepšení životů dívek starých 10–19 let, které nemohou chodit do školy. Učí je číst, psát a počítat a snaží se dosáhnout společenské změny.
S nově nabytým odhodláním Sabnam úspěšně dokončila středoškolské zkoušky. Tento úspěch vypovídá o její ctižádosti a vytrvalosti.
„Mám obrovskou radost z úspěchu své dcery u středoškolských zkoušek. Jsem pyšný, že se díky KVC a Aarambha projektu věnovala svému vzdělání. Celým svým srdcem ji podporuji v jejich plánech vzdělávat se i na vyšší úrovni. Uvědomil jsem si, že brzká svatba není dobrá pro její osobní růst. Podporuji ji v úsilí dál se vzdělávat, aby měla lepší budoucnost. Věřím v její potenciál a má moji velkou podporu.“ – říká její otec Ismail.
Úspěch Sabnam ale není ojedinělý. Projekt Aarambha ve spolupráci s partnery již podpořil 4330 dospívajících dívek, jako byla Sabnam, a integroval je prostřednictvím KVC do vzdělávacího systému. Díky programu pokračuje na 86 % dívek ve formálním vzdělávání na školách. Tento rok je významný především tím, že 16 dívek, které díky projektu pokračovaly ve vzdělávání, úspěšně složily středoškolské zkoušky.
Cesta Sabnam poukazuje na to, jak je důležité mluvit o překážkách, kterým musí čelit dívky, které se nemohou vzdělávat a na potřebu mluvit o možnostech vzdělávání pro mladé marginalizované ženy. Právě odhodlání a vytrvalost Sabnam může být inspirací. Dokazuje, že má transformace prostřednictvím strategických vzdělávacích programů potenciál.
Úspěch Sabnam a ostatních dívek poukazuje na pozitivní dopad iniciativ, jako je Aarambha projekt. Díky vytvoření bezpečného prostředí se projektu daří bojovat s genderovou diskriminací a vytvořit lepší a spravedlivější budoucnost znevýhodněným ženám.
Cesta Sabnam může být inspirací pro nás všechny. Je zářným příkladem toho, čeho lze dosáhnout, když mají mladé ženy přístup ke vzdělání a podpoře. Doufáme, že její příběh motivuje ostatní, aby ji následovali, a pomůže odstranit překážky, které stojí v cestě mladým ženám, aby uplatnily svůj potenciál.
„Přála bych si pokračovat ve vzdělávání na pedagogické fakultě. Mým snem je stát se učitelkou,“ říká Sabnam.