![Etiopie: Občanská společnost a inkluzivní vládnutí](/image-cache/www/media/partially-generated-page-translations/1100000102/image/20221115_112823.jpg_1900x633-crop-cp_0x497-cs_4032x1343.jpg?ts=1719313289)
Etiopie: Občanská společnost a inkluzivní vládnutí
Podporujeme občanskou společnost, aby hrála klíčovou roli v sociálním, hospodářském a demokratickém rozvoji v našich cílových zemích. Poskytujeme aktérům občanské společnosti příležitosti k rozvoji technických dovedností a mechanismů, které jim umožní stát se účinnějšími aktéry správy věcí veřejných a rozvoje.
Podporujeme občanskou společnost, aby spolupracovala s vládními aktéry na rozvoji participativních demokratických procesů a inkluzivních veřejných služeb. Konkrétně se naše práce zaměřuje na řadu aktérů občanské společnosti, včetně mládeže a zástupců marginalizovaných komunit, s cílem zajistit, aby vládní politiky a služby zohledňovaly jejich potřeby. Současně podporujeme aktivní občanství, které umožňuje jednotlivcům uplatňovat svá práva, zapojovat se do demokratických procesů a volat k odpovědnosti vládní úředníky.
Vzdělání je klíč k rozvoji země, a proto pomáháme zlepšit přístup Etiopanů ke vzdělání stavbou škol a zaváděním moderních vyučovacích metod na úrovni základního i středního školství.
Chudobu ve městech se snažíme zmírňovat formou podpory ženských samosprávných a svépomocných spolků, které v Etiopii fungují od roku 2002. Jejich zástupkyně jsou aktivní na regionální i státní úrovni a účastní se tvorby národní platformy pro sociální péči. Nesporným přínosem je posilování společenské úrovně spolků, kdy se ženám daří prosazovat vlastní názory na rozvoj života v obci.
Probíhající pomocNEBOUkončené projekty
![Podpora pracovních příležitostí v sektoru WASH pomocí kvalitního učňovského vzdělávání ve vybraných oblastech regionů SNNPR a Oromie, Etiopie](/image-cache/media/aid-programs/578/image/msg783017511-192272_1032x581.jpg?ts=1719320630)
Podpora pracovních příležitostí v sektoru WASH pomocí kvalitního učňovského vzdělávání ve vybraných oblastech regionů SNNPR a Oromie, Etiopie
Pouze 65 % domácností v Etiopii má přístup k opraveným zdrojům vody, a I tito lidé se často potýkají s řadou problémů se zásobováním vodou. Odhaduje se, že až 33 % venkovských systémů v oblasti vodního zásaobování v Etiopii je nefunkčních a mnoho systémů dodávek vody závisí na technicky náročných komponentech, které vyžadují složité technologie, kvalifikované odborníky pro provoz a údržbu, tarifní systémy a silné finanční řízení.
V současné době jsou cílové komunity ve čtyřech venkovských oblastech regionu SNNPR a Oromia postiženy nedostatkem přiměřených systémů zásobování vodou. Díky projektu financovanému Českou rozvojovou agenturou přispívá Člověk v tísni k efektivnějšímu řízení vodovodních systémů a ke zvýšení pracovních příležitostí mladých lidí v elektrotechnickém odvětví prostřednictvím budování kapacit formálního vzdělávání (TVET). Těžíme také z dlouholetých zkušeností v oblasti vzdělávání , vody, hygieny a sanitace (WASH) sektoru v Etiopii, což nám umožňuje efektivněji zacílit aktivity. Spolupracujeme se 4 TVET školami a instituty, které poskytují technická a odborná školení v elektromechanickém oboru, abychom zajistili, že kvalifikovaná pracovní síla a poskytovatelé služeb budou schopni udržovat vodní zdroje v případě jakýchkoli potíží. Kurzy budou poskytovány také technikům a vedoucím pracovníkům vybraných vodohospodářských úřadů woreda, aby se zvýšila udržitelnost a kvalita poskytování vody komunitám.
![LISEC - Pracovní místa v kožedělném průmyslu v Modjo](/image-cache/media/aid-programs/487/image/imgp0404e_1200x800.jpg?ts=1719320631)
LISEC - Pracovní místa v kožedělném průmyslu v Modjo
Region Modjo se dlouhodobě potýká se dvěma zásadními problémy: vysokou mírou nezaměstnanosti a nevhodnými postupy při nakládání s odpady v místních koželužnách. V reakci na tyto výzvy Člověk v Tísni ve spolupráci s partnermi Solidaridad a IRC podporují místní iniciativy v oblasti hospodářského a sociálního rozvoje. Projekt se věnuje překonávání rozdílů mezi muži a ženami a na posílení postavení mladých lidí a žen, kteří se potýkají s významnými překážkami při hledání zaměstnání. To zahrnuje diskriminaci při přijímání do zaměstnání a rozdíly v odměňování. Zároveň se projekt zaměřuje na subjekty v kožedělném průmyslu a usiluje o zlepšení jejich porozumění ekologicky odpovědné výrobě a postupům nakládání s odpady. Díky spolupráci s aktéry z veřejného a soukromého sektoru, odbornými technickými školami (TVET) a dalšími zúčastněnými stranami bude možné sdílet zkušenosti a vytvářet profesní kontakty mezi potenciálními zaměstnavateli a studenty škol. Součástí vytváření sítí je také vytvoření specializované pracovní platformy. Díky zlepšení výrobních procesů budou koželužny nuceny efektivně nakládat s nezpracovanými odpady a přispět tak k ochraně životního prostředí před znečištěním (vzduch, půda a voda) v oblasti Modjo.
Projekt umožní vice než 3 000 mladým lidem a ženám zlepšit své dovednosti a získat lepší přístup na trh práce. Zavedením nových technologií a udržitelných postupů přispějí koželužny k vytvoření ekologicky bezpečného a odpovědného průmyslu. Komplexní přístup projektu navíc podporuje rovnost, posiluje sociální soudržnost a přispívá k vytvoření inkluzivnější a udržitelnější budoucnosti pro celou společnost.
![Podpora uplatnění mládeže v oblasti agrobyznysu prostřednictvím kvalitního technického a odborného vzdělávání ve vybraných zónách](/image-cache/media/aid-programs/486/image/podpora-uplatn-n--ml-de-e-v-oblasti-agrobyznysu-prost-ednictv-m-kvalitn-ho-technick-ho-a-odborn-ho-vzd-l-v-n--ve-vybran-ch-z-n-ch_1200x800.png?ts=1719320631)
Podpora uplatnění mládeže v oblasti agrobyznysu prostřednictvím kvalitního technického a odborného vzdělávání ve vybraných zónách
Přestože je Etiopie jednou z nejrychleji rostoucích ekonomik světa, její úspěch závisí především na exportu a zemědělském sektoru. Zemědělství je však dlouhobě vystaveno přírodním katastrofám spojených s klimatickou změnou, nebývale častá sucha jsou střídana přívalovými dešti a povodněmi, což spolu s růstem populace vytváří extrémní tlak na zemědělskou půdu. Růst populace má mimo jiné dopad na pracovní trh. Navzdory tomu, že některá odvětví v posledních letech nabízejí více pracovních příležitostí, trh není schopen poskytnout přiměrenou nabídku mladým lidem. Proniknout na pracovní trh je podobně obtížné pro ženy ve městech.
Člověk v tísni v rámci projektu spolupracuje s vybranými TVET školami s cílem zpřísupnit jejich studentům pracovní trh v oblasti zemědělství a zároveň vytvořit prostředí pro sdílení zkušeností mezi jednotlivými aktéry zemědělsko-zpracovatelského průmyslu. Zaměřuje se na zlepšení učebních osnov, zahrnutí praktické výuky do rozvrhu a školení personálu v pedagogických metodách. Zprostředkováváme dialog mezi školami a soukromým sektorem, díky kterému budou absolventi lépe vybevni technickými znalostmi a dovednostmi, jež jim pomohou najít uplatnění v rámci zemědělsko-zpracovatelském odvětví. Zapojení státního sektoru, pracovně-poradenských center a privátního sektoru včetně malých podniků a farmářů, usnadní komunikaci mezi všemi aktéry, umožní sdílení zkušeností a tvorbu konexí, díky kterým školy mohou efektivněji reagovat na pracovní poptávku. Studenti TVET škol projdou školením zaměřeným na tvorbu profesního životopisu, přípravu pro pohovor a stanovení si vlastního kariérního plánu, drobní pondikatelé zlepší své managerské a finanční znalosti. Projekt rychle reagoval na opatření spojená s šířením pandemie Covid-19, rozhodli jsme do svých aktivit integrovat informační kampaň zaměřou na správnou hygienu, distribuci ochranných pomůcek a instalaci zdrojů pitné vody v obtížně dostupných oblastech.
![CHANGE: Lepší přístup ke vzdělání pro znevýhodněné dívky v Etiopii](/image-cache/media/aid-programs/496/image/dfid_improving-access-to-education-_1200x800.jpg?ts=1719320633)
CHANGE: Lepší přístup ke vzdělání pro znevýhodněné dívky v Etiopii
Člověk v tísni spolu se svými partnery v rámci Alliance 2015 několik let pracuje na zkvalitnění vzdělání v Etiopii, kde je zejména pro dívky v rurálních odlehlých oblastech přístup ke vzdělání velmi obtížný. V roce 2017 bylo v Etiopii více než 40 % dívek provdáno ještě před dosažením 18 let. Dětské sňatky, práce, starost o domácnost a rodinu jsou jednou z nejčastějších příčin nedokončeného základního vzdělání. Vzdělání je přitom významným hybatelem procesu modernizace a rozvoje země.
Díky projektu jsme podporili více než 24 000 dívek, které byly zahrnuty do vzdělávacích programů. Projekt se taky usiluje o zakládání vzdělávacích center, usnadňování přechodu na formální vzdělání a odbornou přípravu a poskytování podpory prostřednictvím skupin a zdravotnické pomoci. Informační kampaně, zvyšování povědomí a diskuse se zaměřují na širší komunity pod vedením náboženských vůdců. Zapojení chlapců a rodičů je klíčové pro vytvoření bezpečného prostředí, kde marginalizované dívky mohou aktivně prosadit. Učitelé jsou průběžně vzděláváni v nových učebních metodách a inkluzivním rovném přístupu, aby byli schopni citlivě přistupovat ke svým žákům, případně identifikovat poruchy a vady, jež žáky limitují v učení. V rámci dívčích klubů se dívky vzájemně motivují a posilují svou roli ve společnosti. Vedle zajištění bezpečného prostředí se projekt zaměřuje také na celkovou rekonstrukci a materiální výbavu učeben a zlepšení hygienických podmínek ve školách.
![Vytváření pracovních míst v Addis Abebě](/image-cache/media/aid-programs/333/image/5-monika-tich-kov-_1200x800.jpg?ts=1719320633)
Vytváření pracovních míst v Addis Abebě
![Podpora zaměstnanosti mladých v kožedělném průmyslu díky zlepšení odborného vzdělávání](/image-cache/media/aid-programs/284/image/1457360030-podpora-zamestnanosti-mladych-v-kozedelnem-prumyslu-diky-zlepseni-odborneho-vzdelavani-jpg-1-_800x533.jpg?ts=1719320633)
Podpora zaměstnanosti mladých v kožedělném průmyslu díky zlepšení odborného vzdělávání
V rámci projektu jsou podporovány dvě vzdělávací instituce v zónách Wolayta a Gedeo (Soddo Polytechnic College a Dilla TVET College), pro které jsou upravovány osnovy a jejichž učitelé jsou proškolováni s důrazem na problematiku vyučování osob s postižením a jsou pro ně organizována setkání za účelem sdílení zkušeností. Učebny těchto škol budou díky penězům z projektu vybaveny novými stroji tak, aby mohly poskytovat kvalitní vzdělání odpovídající etiopským standardům a také vyhovovaly osobám s postižením.
Podpora malých a mikropodniků je směřována zejména tím směrem, aby podnikatelé získali potřebné znalosti a zkušenosti a aby měli šanci získat například úvěr od mikrofinančních institucí. Síťové propojení úspěšných podniků se vzdělávacími institucemi i mikropodniky je důležité z důvodu přístupu studentů a drobných podnikatelů k materiálům nebo možnostem stáží.
![Zlepšení správy vodních zdrojů](/image-cache/media/aid-programs/289/image/7-monika-tich-kov-_1200x800.jpg?ts=1719320632)
Zlepšení správy vodních zdrojů
V rámci projektu docházelo k posilování kapacit středních odborných škol, okresního vodního úřadu a místních komisí pro vodní správu, věnuje se řešení problému vysokého obsahu fluoru v podzemní vodě (budování defluorizačních stanic) a zaměřuje se také na inventarizaci vodních zdrojů, tedy vytvoření databáze technických údajů o jednotlivých zdrojích.
V současnosti je naším cílem rozšíření znalostí a kapacity na čtyři další střední odborné školy v zónách Sidama, Wolaita, Hadyia a Gamogofa.
![Zkvalitnění odborného vzdělávání v oblasti správy vodních zdrojů](/image-cache/media/aid-programs/294/image/1457360366-zkvalitneni-odborneho-vzdelavani-v-oblasti-spravy-vodnich-zdroju-jpg_1422x800.jpg?ts=1719320631)
Zkvalitnění odborného vzdělávání v oblasti správy vodních zdrojů
Stávající systém školení pro servisní techniky vodohospodářského odvětví na Polytechnické akademii v Awasse není dostatečně kvalitní, což má neblahý vliv na správu vodních zdrojů v oblasti.
Tento projekt se tedy snaží zkvalitnit kurzy vyučované na této odborné škole, zejména kurz elektromechaniky. Ke zkvalitnění vzdělávání na Polytechnické akademii v Awasse přispívá kromě kurzů pro školitele ještě renovace a modernizace učeben a pořizování nových výukových přístrojů. Projekt se také zaměřuje na sdílení zkušeností mezi školou a technickým personálem vodohospodářského odvětví na úrovni okresů/wored.
Kromě zahrnutí zkušeností praxe do školní výuky je kladen důraz na zlepšení schopností techniků jak na úrovni woredy, tak na komunitní úrovni vodovodní sítě.
![Pomoc oblastem zasažených suchem](/image-cache/media/aid-programs/293/image/1457359016-pomoc-oblastem-zasazenych-suchem-jpg_1198x800.jpg?ts=1719320631)
Pomoc oblastem zasažených suchem
Obtížnější získávání pitné vody vede jednak k nedostatku času na jiné činnosti (například školní docházku více než dříve zanedbávají jak žáci, tak učitelé), jednak způsobilo snížení průměrné spotřeby vody z dříve běžných 15 litrů na osobu za den na třetinu. Kvůli nedostatečné hygieně tak roste výskyt průjmových onemocnění, ve větší míře se v této oblasti objevuje také svrab. Ty vodní zdroje, které ještě nevyschly, jsou přetížené, dochází i k prvním migračním vlnám za lepší dostupností vody.
Pro dosažení prvního z cílů projektu, tedy zlepšení přístupu k pitné vodě tak, bude v postižených místech distribuována voda z nádrží, kanystry, chemikálie na čištění vody a osli pro nošení vody, dojde také k opravám studen. Druhý cíl projektu, zlepšení hygienických návyků a lepší řízení vodních zdrojů, bude dosažen pomocí hygienické osvěty, školení pro členy vodních komisí a distribucí mýdel a léků.
![Boj s aktuálním nedostatkem vody a potravin](/image-cache/media/aid-programs/292/image/1457358821-boj-s-aktualnim-nedostatkem-vody-a-potravin-jpg_1000x562.jpg?ts=1719320632)
Boj s aktuálním nedostatkem vody a potravin
Potřeba obstarávat pitnou vodu ze vzdálenějších zdrojů způsobuje, že místní lidé tráví dlouhý čas na cestě donáškou vody, místo toho aby pečovali o rodinu nebo v případě nižšího věku navštěvovali školu. Nedostatek vody negativně ovlivňuje také hygienické návyky, což vede k šíření průjmových onemocnění. Ta pak společně se špatnou úrodou způsobenou suchem vedou k podvýživě obyvatel.
Boj s aktuálním nedostatkem vody a potravin se tedy zaměřuje na opravy vodních zdrojů a vodních distribučních sítí, vznik nových zdrojů, propagaci hygieny, distribuci materiálu pro opravy domů zničených požáry, distribuci potravinových plodin, semen a hnojiv a v neposlední řadě také na zemědělská školení představující správné postupy zemědělské praxe.
![Zkvalitnění odborného vzdělávání v oblasti správy vodních zdrojů](/image-cache/media/aid-programs/259/image/1457360366-zkvalitneni-odborneho-vzdelavani-v-oblasti-spravy-vodnich-zdroju-jpg-1-_1422x800.jpg?ts=1719320631)
Zkvalitnění odborného vzdělávání v oblasti správy vodních zdrojů
Tento projekt se tedy snaží zkvalitnit kurzy vyučované na této odborné škole, zejména kurz elektromechaniky. Ke zkvalitnění vzdělávání na Polytechnické akademii v Awasse přispívá kromě kurzů pro školitele ještě renovace a modernizace učeben a pořizováním nových výukových přístrojů. Projekt se také zaměřuje na sdílení zkušeností mezi školou a technickým personálem vodohospodářského odvětví na úrovni okresů/wored.
Kromě zahrnutí zkušeností praxe do školní výuky je kladen důraz na zlepšení schopností techniků jak na úrovni woredy, tak na komunitní úrovni vodovodní sítě.
![Postavme školu v Mokonise](/image-cache/media/aid-programs/285/image/1457362410-postavme-skolu-v-mokonise-jpg_1000x667.jpg?ts=1719320631)
Postavme školu v Mokonise
V roce 2015 začala ve vesnici Mokonisa stavba nové školy o 4 třídách, která bude sloužit při jednosměnném provozu 200 žákům a 6 učitelům. Vzhledem k velkému počtu školních dětí ve vybrané oblasti bude v nové škole probíhat dvousměnný provoz pro 400 žáků.
Kromě čtyř tříd a administrativního zázemí projekt zahrnuje i stavbu latrín a sběrného systému dešťové vody. Škola byla také vybavena stovkou školních lavic a dvěma stovkami školních židlí, tabulemi, nábytkem do administrativních prostor a školními potřebami a učitelé byli proškoleni v moderních vyučovacích metodách.
![Modernizace zemědělských technologií](/image-cache/media/aid-programs/288/image/1353347256-modernizace-zem-d-lsk-ch-technologi-_900x602.jpg?ts=1719320633)
Modernizace zemědělských technologií
![Podpora zemědělského poradenství](/image-cache/media/aid-programs/295/image/1462539237-podpora-zemedelskeho-poradenstvi-jpg_600x400.jpg?ts=1719320631)
Podpora zemědělského poradenství
Technická podpora: ČvT vytváří ukázková pole v každém školicím středisku pro farmáře a na nich demonstruje různé druhy nutričně bohatých plodin a inovativní zemědělské metody. Školicí střediska jsou využívána mimo jiné k vzdělávání pracovníků zemědělského poradenství a také usnadňuje vzájemnou výměnu zkušeností mezi jednotlivými školicími středisky. Školení zahrnuje také zlepšování komunikačních dovedností jednotlivých zemědělských poradců a rozvoj a používání vizuálních výukových materiálů.
Materiální vybavení: Člověk v tísni buduje zařízení (latríny, zavlažovací nádrže, systémy kapénkové závlahy a sklady) a poskytuje nábytek a materiál (nábytek, kancelářský, vzdělávací materiál, pracovní zařízení, dopravní prostředky, zemědělské nářadí a stroje). Tím se zlepšuje pracovní prostředí FTCs a motivace pracovníků zemědělského poradenství, aby odpovědně plnili svou roli v poskytování podpory místních zemědělců.
Management: K tomu, aby byly udržitelné poradenské zemědělské služby, musí být školicí střediska finančně udržitelná. Člověk v tísni poskytuje poradenství pro školicí střediska ohledně vybodování jejich "business plánů".
Součástí projektu je zajištění podpory nejchudším farmářům. ČvT zajišťuje, že i ti nejchudší z celé komunity mají přístup k zlepšeným školicím službám a poskytuje těmto domácnostem přímou podporu ve formě zemědělských vstupů a hospodářských zvířat. Člověk v tísni zřizuje neformální skupiny tvořené nejchudšími ženami pracujícími v zemědělství, poskytuje školení v obchodních dovednostech a podporuje sdílení zkušeností v rámci skupiny a vzájemnou podporu v řešení sociálních i ekonomických otázek.
Celkově projekt v zónách Gedeo a Sidama přímo podpořil 36 rozvojových agentů, 240 modelových farmářů a nepřímo více než 1 000 běžných farmářů, zatímco projekt, který proběhl ve Woredě Alaba, podpořil přímo 20 rozvojových agentů, 1 200 běžných farmářů, 200 nejzranitelnějších žen z farmářských rodin a nepřímou cílovou skupinu tvoří 2 828 domácností s více než 22 tisíci obyvateli.
![Podpora odborného kožedělného vzdělávání](/image-cache/media/aid-programs/296/image/1353437558-podpora-kozeluzskych-ucebnich-oboru_640x480.jpg?ts=1719320631)
Podpora odborného kožedělného vzdělávání
Projekt nově vytváří kožedělný program na střední odborné škole v Awasse, který bude navíc díky stavebním úpravám školy zpřístupněn osobám s postižením, aby tak posílil jejich šance na uplatnění na pracovním trhu. Učebny dvou vzdělávacích institucí (Střední odborná škola a Centrum technologií a výzkumu v Awasse) jsou díky penězům z projektu vybaveny novými stroji tak, aby mohly poskytovat kvalitní vzdělání odpovídající etiopským standardům. Pro učitele obou institucí jsou pořádána školení i setkání za účelem sdílení zkušeností.
Podpora malých a mikropodniků je směřována zejména tím směrem, aby podnikatelé získali potřebné znalosti a zkušenosti a aby měli šanci získat například úvěr od mikrofinančních institucí. Síťové propojení úspěšných podniků se vzdělávacími institucemi i mikropodniky je důležité z důvodu přístupu studentů a drobných podnikatelů k materiálům nebo možnostem stáží.
![Sociální ochrana nejchudších vrstev společnosti](/image-cache/media/aid-programs/270/image/1353346995-soci-ln-ochrana-nejchud-ch-vrstev-spole-nosti_900x675.jpg?ts=1719320633)
Sociální ochrana nejchudších vrstev společnosti
Ženské svépomocné skupiny v Etiopii úspěšně fungují už od roku 2002, a proto se Člověk v tísni rozhodl pokračovat v podpoře této myšlenky. Svépomocné skupiny se skládají z cca 20 velmi chudých žen z jedné lokality, které se za pomoci komunitních a sociálních pracovníků učí společně šetřit a podporovat se v drobném podnikání.
Díky pomoci Člověka v tísni mají tyto ženy možnost účastnit se různých školení a rozvinout své schopnosti, což jim dodává sebevědomí i schopnost samostatně řešit své problémy.
Úspěšné spolky se sdružují do clusterových asociací a federací, jejichž zástupkyně jsou aktivní na regionální i státní úrovni. Společnou diskuzí s místními i federálními úředníky se podílejí na rozhodovacím procesu a snaží se o začlenění svépomocných skupin do národní platformy pro sociální ochranu a dalších institucí, které by ještě více posílily jejich hlasy.
![Prevence a potírání obchodu s dětmi](/image-cache/media/aid-programs/271/image/1353347150-prevence-a-pot-r-n-obchodu-s-d-tmi_900x600.jpg?ts=1719320632)
Prevence a potírání obchodu s dětmi
Člověk v tísni usiluje o zvyšování povědomí veřejnosti o problematice obchodování s dětmi a jejich příčinách i možných důsledcích prostřednictvím kampaní v místním rozhlasu, formou skupinových diskuzí, zakládáním školních klubů, natáčením a promítáním dokumentárních filmů a pořádáním workshopů.
Dalším úspěšně naplněným cílem programu je vytvoření regionální databáze obchodu s dětmi, jejíž provoz byl vyzkoušen u městské policie ve městě Awassa. Tato databáze zaznamenává údaje o obchodovaných dětech. Ve spolupráci s etiopským ministerstvem práce a sociálních věcí pak připravil Člověk v tísni hudební klip na téma obchodu s dětmi, v němž vystupuje jeden z nejpopulárnějších etiopských zpěváků současnosti Gossaye Tesfaye.
Jedním ze způsobů snižování objemu obchodování s dětmi je i zefektivnění procesu trestání pachatelů, kteří se podílejí na vyjednávání, přepravě, přechovávání dětí a zprostředkování činností, při kterých dochází ke zneužívání dětí. Aktivity organizace jsou zaměřeny nejen na pomoc samotným dětským obětem a ohroženým komunitám; Člověk v tísni navázal spolupráci i na státní úrovni. Snaží se přimět úředníky odpovědné za tvorbu a novelizaci zákonů a nařízení, aby plnili svoji úlohu při zlepšování systému ochrany dětí.
![Stavba, rekonstrukce a vybavení škol](/image-cache/media/aid-programs/287/image/1353347226-stavba-rekonstrukce-a-vybaven-kol_900x598.jpg?ts=1719320634)
Stavba, rekonstrukce a vybavení škol
Kampaň plánuje Člověk v tísni opakovat i v dalších letech. Jejím prostřednictvím se totiž daří zvyšovat povědomí české veřejnosti o problémech rozvojového světa a díky vysokému počtu lidí, kteří na sbírku přispěli, zároveň zvyšovat dostupnost základního vzdělávání v Etiopii.
V Alabě organizace postavila v roce 2004 modelovou školu. Kromě tříd a administrativní budovy je součástí školy i knihovna a laboratoř. Na rozdíl od státních škol, kde se v jedné třídě tísní často i více než sto žáků, se v alabské modelové škole učí jen třicet žáků ve třídě. Všichni učitelé prošli intenzívním školením v moderních vyučovacích metodách poskytnutým dvěma českými experty. Školení se zaměřilo na aktivní zapojování studentů do výuky, individuální přístup učitele k žákům a osobní rozvoj dětí namísto v Etiopii tolik obvyklého memorování teoretických znalostí. Škola navíc dětem poskytuje odpolední volnočasové aktivity a funguje jako centrum života celé komunity. Po skončení projektu byla škola předána okresnímu úřadu, který ji v současnosti provozuje.
![Moderními vyučovacími metodami ke kvalitnímu vzdělávání](/image-cache/media/aid-programs/282/image/1457359504-modernimi-vyucovacimi-metodami-ke-kvalitnimu-vzdelavani-jpg_1200x800.jpg?ts=1719320634)
Moderními vyučovacími metodami ke kvalitnímu vzdělávání
Pro zajištění trvalého využívání moderních vyučovacích metod pedagogy je zásadní aktivní podpora ze strany vedení školy, inspektorů a školského úřadu. Projekt tedy ve spolupráci s místními autoritami vytváří systém hodnocení kvality vzdělávání a následné certifikace škol nazvaný „LEAD“, který se stane součástí monitoringu škol školskými úřady.
Pro pedagogy zapojených škol jsou uskutečňována školení na využívání moderních vyučovacích metod, do kterých jsou zapojováni i školní inspektoři. Pedagogové budou dále podporování školními clustry, které jim budou poskytovat konzultace i vhodné materiály a napomohou sdílení zkušeností mezi pedagogy i informování členů komunity.
V rámci projektu je také prohlubována spolupráce s pedagogickými školami, zejména podpora studentů k využívání moderních vyučovacích metod již v rámci pedagogické praxe.
![Podpora vzdělávání sirotků](/image-cache/media/aid-programs/281/image/1457359295-podpora-vzdelavani-sirotku-jpg_1000x750.jpg?ts=1719320633)
Podpora vzdělávání sirotků
Střední odborná škola v Awasse byla v červnu 2006 předána místním úřadům, ubytovací a stravovací část řídí Člověkem v tísni založená místní nevládní organizace Shiny Day Social Services Association.
Od roku 2015 do 2017, Člověk v tísni poskytoval asociaci Shiny Day finanční podporu, která každoročně pokrývala náklady zhruba na 40 dětí. Kromě akademického i odborného vzdělání a ubytování byla dětem poskytnuta strava, školní a hygienické potřeby, psychologické poradenství, v případě potřeby zdravotnické ošetření a léky. Děti mohly také využívat možnosti doučování a pro zvýšení jejich motivace učit se byly pravidelně pořádány kvízové soutěže i další kulturní události. Studenti sami zorganizovali například soutěž Hledá se talent a v rámci oslavy promocí předvedli taneční představení nebo módní přehlídku.
![Modernizace vzdělávacího systému](/image-cache/media/aid-programs/286/image/1353347192-modernizace-vzd-l-vac-ho-syst-mu_900x675.jpg?ts=1719320633)
Modernizace vzdělávacího systému
Člověk v tísni také podporuje tzv. clusterové školy, které slouží jako podpůrná centra pro další školy v okolí. Clusterovým školám je poskytováno potřebné vybavení a jejich učitelé jsou školeni ve využívání moderních vyučovacích metod při výuce. Nově jsou do programu zahrnuty vyšší pedagogické školy tak, aby se o moderních vyučovacích metodách učili nejen stávající, ale i budoucí učitelé - právě pro ně budou vytvořeny speciální výukové moduly pro jednotlivé předměty. Zavádění moderních vyučovacích metod bude nadále posilováno prostřednictvím seminářů na regionální i federální úrovni.