Co má změna klimatu společného s válkou v Sýrii? I o tom se učí studenti v Jordánsku
Publikováno: 6. 11. 2020 Doba čtení: 3 minuty„Ale, slečno, co má změna klimatu společného s válkou v Sýrii?," zeptal se jeden z mých studentů, když jsem během diskuse o občanské válce, která zmítá Sýrií už téměř deset let, rozdávala novinový článek o změně klimatu.
Příštích 40 minut jsme se zabývali výzkumem, který se zaměřil na to, jak přispělo silné sucho zhoršené změnou klimatu k vysídlení syrských farmářů, zvýšení cen potravin a k zesílení konkurence o omezené zdroje. Dopady změny klimatu totiž v kombinaci s politickými a ekonomickými faktory přispěly k syrskému povstání.
To vyvolalo mezi studenty živou diskusi. Mysleli si, že rozumí tomu, co způsobilo syrskou občanskou válku, protože jejich země, Jordánsko, přijala nejvíce syrských uprchlíků na obyvatele. Během celého roku, co jsem v Jordánsku učila globální politiku, jsem se snažila vést studenty k tomu, aby přemýšleli nad tím, jak změna klimatu souvisí s politickými a ekonomickými problémy, kterými jsme se zabývali. Hodně jim pomohlo, když pochopili, jak je klimatická změna propojená s občanskou válkou v Sýrii, kterou dobře znali. Lépe pak porozuměli i dalším souvislostem.
Cesta k porozumění vede přes vlastní výzkum
Zájem studentů, podobně jako u ostatních témat, obvykle neprobudíme jednou přednáškou. Ne vždy studenti hned chápou, jak dopady změny klimatu souvisejí s dalšími aspekty našeho života, je proto dobré, aby je učitelé při rozvíjení tohoto porozumění vedli. Zjistila jsem, že je mnohem užitečnější pobídnout studenty k tomu, aby se pustili do vlastního výzkumu. Jedním z úkolů, které jsem jim například zadala, bylo vybrat, rozvinout a prezentovat případové studie o klimatické nespravedlnosti, které jsou zdokumentované na webových stránkách EJAtlas.org, kde najdete interaktivní mapu světa s detailními informacemi.
Tento projekt jim otevřel oči a oni si uvědomili, že klimatická změna má vliv na lidi po celém světě. Při výuce jsem použila i další interaktivní a hravé nástroje jako jsou Bingo a Kahoot!, pomocí nichž jsem mohla otestovat jejich znalosti. Velmi jim také pomohlo podívat se na videa a krátké dokumenty, které ukazovaly, jaký dopad na lidské životy klimatická změna má.
Díky životu v Jordánsku, zemi, která je jednou z nejohroženějších na světě, jsem si uvědomila, že bereme jako naprostou samozřejmost dostupnost přírodních zdrojů, jako je voda. Když si vezmeme, že Země je vodou pokrytá téměř ze 70 procent, může se to zdát pochopitelné. Ve skutečnosti z toho však 97, 5 procenta tvoří slaná voda, což znamená, že naše sladkovodní zdroje jsou velmi omezené. Existují ale kroky, které můžeme udělat všichni pro to, abychom zachovali naše klima a ochránili naše sladkovodní zdroje. Například nemusíme mít puštěnou tekoucí vodu, zatímco si čistíme zuby, sprchovat se kratší dobu nebo sbírat dešťovou vodu. Jako učitelé musíme studentům zprostředkovat křehkost naší planety a probudit v nich zodpovědnost, protože ji musíme všichni společně chránit a starat se o ni.
- Text je součástí bulletinu pro učitele, který se tematicky věnuje vodě.
- Zveme vás na online Summit Světových škol: Voda nad zlato?, který proběhne 10. listopadu.