Každé dítě má právo na vzdělání. A tisícům dětem v Iráku teď zpestřují výuku naše komiksy

Publikováno: 1. 6. 2021 Doba čtení: 4 minuty
Každé dítě má právo na vzdělání. A tisícům dětem v Iráku teď zpestřují výuku naše komiksy
© Foto: PIN

Konflikt v Iráku připravil spoustu dětí a mladých lidí o důležité roky bezstarostného dětství a dospívání. Mnoho z nich muselo se svou rodinou utéct z domova a žít ve vysídlení, ztratili někoho blízkého a nemohli se vzdělávat. Přitom Irák měl jeden z nejsilnějších vzdělávacích systémů v regionu. Po mnoha letech konfliktu a následkem pandemie Covid-19 teď ale irácký vzdělávací systém potřebuje podporu, aby mohl poskytovat kvalitní vzdělání, na které má každé dítě právo.  

Pro rodiče v Iráku je navíc obtížné podporovat děti ve čtení knih, protože jim finanční situace znemožňuje dostat se k vhodným knížkám. Chtěli jsme dětem umožnit číst něco, kde najdou inspiraci a pozitivní vzory pro život, a tak jsme vytvořili komiks „Dobrodružství Khalila a Zahary.“ Tenhle příběh si teď čtou tisíce dětí, které žijí žijících v iráckém guvernorátě Ninive.

Dobrodružství Khalila a Zahary vypráví o dvou sourozencích, kteří toho spoustu zažívají a přitom se učí nové věci – od mezilidské soudržnosti a vyrovnání se se ztrátou někoho blízkého až po správné mytí rukou a chození do školy. Sourozenci ukazují různá důležitá ponaučení dětem, které vyrůstají ve složitých podmínkách. S barevnými postavičkami se děti mohou ztotožnit a zároveň jim přináší poznatky, které se jim budou hodit v každodenním životě.

Podpořte nás prosím
Chci vstoupit do Klubu přátel

Letos v únoru se naši kolegové vydali na dva týdny do 22 škol, kde rozdali 10 000 komiksů žákům od prvních tříd dál. To bylo možné díky spolupráci s Malteser International a finanční podpoře německého Spolkového ministerstva pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (BMZ) v rámci dvouletého programu Návrat do Ninive.

„Komiks se mi moc líbí a myslím, že ty příběhy jsou úžasné,” říká sedmiletá Stella, která si komiks doma prohlíží. „Ty postavičky jsou takové milé a legrační – když vidí jídlo, jejich oči se promění v srdíčka! Tomu se vždycky směju.”

Komiks pomáhá rodičům podporovat a upevňovat v dětech důležité hodnoty pro život.

„O všech těch různých tématech dětem vyprávím a učím je, ale Člověk v tísni je podal takovým hezkým a tvořivým způsobem, díky kterému je pro děti učení příjemnější,” vysvětluje Stellina máma, která se svou dcerou příběhy z komiksu dopodrobna rozebírá. Třeba jí vysvětlila, jak důležité je šetřit vodou a proč je potřeba pečovat o ty krásné stromy a květiny, které Stella tak ráda sází se svým dědečkem.

„Všechny ty příběhy se mi moc líbí a z každého jsem se naučila spoustu věcí,” říká Stella. „Nejvíc ze všech se mi ale líbil příběh ‘Zahra sází strom’. Připomíná mi, jak sázím stromy a květiny na naší zahradě s dědou.”

Díky komiksu se děti můžou učit i společně. „Mám dvě sestry, které ještě do školy nechodí, takže já jim čtu příběhy a společně si prohlížíme obrázky,” dodává Stella.

„Čtení je důležité pro všechny děti, protože jeho prostřednictvím se naučí spoustu věcí a utvářejí si tak svou osobnost. Stella si moc ráda čte, ale její dvě sestry zatím číst neumějí, tak jim čtu také já,” říká Stellina matka a dodává: „Školy se snaží udržet vysokou úroveň vzdělání, ale vzhledem k této situaci to moc nejde. Dbám na to, abych Stellu učila a sledovala proces jejího vzdělávání. Vzdělání je pro naši rodinu velmi důležité.”

Barevný komiks je pro většinu dětí v cílové oblasti něčím zcela novým a představuje novou alternativní výukovou metodu v zábavné a snadno pochopitelné formě.

Namalované veselé postavičky a barvy v komiksu děti přitahují a motivují je, aby si komiks nejdříve prohlédly, než jej začnou číst. „Když jsme komiks dětem rozdávali, tak si v něm začaly číst hned, jakmile se jim dostal do rukou,” říká Ruaa, manažerka našich vzdělávacích programů v Iráku. „Zvolili jsme formu komiksu, protože je pro děti přístupnější a okamžitě si získá jejich pozornost.”

Učitelé ve školách byli s komiksem jako s novou výukovou metodou velmi spokojeni a pomáhali ho dětem rozdávat. „Komiks učitele motivoval, aby s žáky při hodinách začali dělat malé projekty, jako je třeba tvorba třídních časopisů nebo referátů a reportáží,” dodává Ruaa.

Tento komiks je součástí našeho úsilí přispět k podpoře iráckého vzdělávacího systému a zvláště pak rodin, které se po skončení konfliktu vrací do oblastí, kde předtím žily. Mnoho jejich dětí nedokončí školní docházku a hledají si práci, aby pomáhaly živit své rodiny.

Děkujeme BMZ a partneru Malteser International za to, že tento projekt umožnily.


Autor: Ruaa Habib a Majd Zaghir

Související články