Doučování pomáhá ukrajinským studentům dohnat zameškané učivo

Publikováno: 27. 11. 2024 Doba čtení: 2 minuty
Doučování pomáhá ukrajinským studentům dohnat zameškané učivo
© Foto: Človek v tisni

Válka Ruska v Ukrajině má negativní dopad na prospěch dětí ve škole. Dlouhé pauzy ve výuce, nedostatek času na studium a online výuka zanechávají mezery ve znalostech ukrajinských studentů. Abychom žákům pomohli tyto potíže překonat, zahájili jsme program na vzdělávání doučovatelů, který doplňuje celostátní systém obnovy vzdělávání.

O programu 

Program školitelů pomáhá dětem z regionů nejvíce zasažených válkou vrátit se k plnohodnotnému vzdělávání. V rámci projektu jsme nejdříve uspořádali třídenní školení pro 12 lektorů, kteří poté vyškolili 154 doučovatelů z Dnipropetrovské, Doněcké, Charkivské a Sumské oblasti.

Učitelé ze 40 vzdělávacích institucí si rozšířili své znalosti v rámci mezinárodního programu sociální, emocionální a etické výchovy. Společně vytvořili plán, který má ukrajinským školákům překonat jejich hlavní problémy. Po absolvování školení budou doučovatelé pracovat s více než 1 500 žáky, kterým pomůžou s ukrajinštinou, angličtinou a matematikou v rámci osnov pro 5. a 9. třídy.

„V současné době nemáme schválené metodiky, jak se vypořádat se zameškanou výukou na celostátní úrovni. Doučovací programy se zaměřují na konkrétní problémy. Věřím, že je to pro ukrajinské školství záchrana,“ říká Svitlana Bondar, jedna z prvních doučovatelek.

Přínos pro ukrajinské žáky

Podstatou je individuální přístup ke každému žákovi. Lektoři se zaměřují na jednotlivé mezery ve vzdělávání, což umožňuje přesněji identifikovat problémy každého studenta. Psychosociální podpora, která je nedílnou součástí programu, přispívá k emocionální pohodě dětí a vytváří bezpečné prostředí pro učení. 

„Doučovatelé by měli být připraveni nejen děti učit, ale podporovat jejich emocionální rozvoj. To pomáhá vytvořit prostředí, ve kterém se studenti cítí bezpečně a sebevědomě,“ říká Hanna Troshyna, jedna z lektorek programu.

První výsledky a budoucí plány

Pilotní část projektu proběhla v Sumské oblasti, kde jsme pomohli 363 studentům z pěti měst zlepšit jejich matematické a jazykové znalosti. Děti si pochvalovaly hodiny doučování.

„Patřím mezi tři studenty, kteří nyní umí ve třídě nejlépe ukrajinsky. Píšeme, učíme se a hrajeme si tu. Je to tak zábavné a zajímavé, že se v normálních vyučovacích hodinách občas nudím“, říká páťačka Sofia.


Autor: Člověk v tísni

Související články