Help linka pro uprchlíky denně řeší desítky volání o pomoc. Poptává se ubytování, ale i například pomoc pro postižené dítě nebo invalidní vozík

Publikováno: 22. 3. 2022 Doba čtení: 3 minuty
Help linka pro uprchlíky denně řeší desítky volání o pomoc. Poptává se ubytování, ale i například pomoc pro postižené dítě nebo invalidní vozík
© Foto: Reuters

Představte si, že utíkáte před válkou a máte ještě o něco komplikovanější situaci než další krajané. Musíte se postarat o postižené dítě, máte s sebou babičku, která sotva ujde pár kroků… A když konečně po několikadenním cestování dorazíte do země, kde se už nemusíte skrývat před raketami, čeká vás martýrium řešení základních potřeb: kde spát, co jíst, ale i třeba, jak a kde sehnat pro babičku vozík, nebo jestli se dostane pomoci také vašemu postiženému dítěti?

Pro řešení nejrůznějších potřeb lidí na útěku z Ukrajiny zahájil Člověk v tísni také provoz telefonické Help linky. Na čísle 770 600 800 vyřizují jazykově vybavení operátoři široké spektrum dotazů a požadavků. Od vyřízení pobytu, dávek, zajištění ubytování, jídla, oblečení, dopravy, tlumočení, doučování českého jazyka, pomoci s návštěvou pracovního úřadu, přihlášením do mateřské nebo základní školy, po zjišťování, zda se vztahuje na postižené dítě nějaká dávka. Vzhledem k tomu, že pomoc Help linky nespočívá jen v odkazování, kde si co sami mohou zařídit, pracuje na lince ještě podpůrný tým, který zpracovává komplikovanější případy. Prověřuje například nabídky bydlení, vyhledává možnosti dopravy nebo pomáhá porozumět různým smlouvám.

Přes sms zprávy jsme dokázali zařídit tlumočníka, odvoz i bydlení

„Ozval se nám pán, který vyrážel s těhotnou manželkou a čtyřmi dětmi z Ukrajiny do Budapešti a za dva dny měl dojet do Čech. Vůbec netušil, co tu budou dělat. Chtěl zajistit ubytování v Chomutově, protože tam měl známé, kteří mu pomohou sehnat práci. Vzápětí jsme s ním ale ztratili kontakt, protože mu došel kredit. Začali jsme mu tedy hledat ubytování, zatímco jsme se s ním pokoušeli všemožně znovu spojit. Nakonec jsme s ním až o den později komunikovali prostřednictvím sms zpráv jedné aplikace. Zařídili jsme mu tak tlumočníka, prostřednictvím portálu pomahejukrajine.cz dopravu z Prahy, dočasné ubytování v Kadani a díky kolegům z naší chomutovské pobočky nakonec i bydlení. Ti mu také hned po příjezdu pomáhají vyřídit pobyt, veškeré potřebné doklady, finance, dávky mimořádné okamžité pomoci a školku pro nejmladší dítě,“ popisuje jeden z komplikovanějších případů Alena Čorna, studentka práv a zároveň operátorka Help linky Člověka v tísni. Barbora Šebestová, koordinátorka sociálních a vzdělávacích služeb chomutovské pobočky, doplňuje, že díky podpoře místních obyvatel rodině vybavili byt prakticky kompletně během jediného dne.

Operátorům linky se daří řešit i speciálnější potřeby, které si před zahájením provozu linky dokázali jen stěží představit. „Sehnali jsme i invalidní vozík, zařídili jsme umístění postiženého dítěte do speciální školy do denního stacionáře, vyjednali jsme finanční příspěvek od nadace, ze kterého příjemci mohou žít,“ uvádí Vlastimila Sachrová, vedoucí Help linky a metodička Člověka v tísni. Zajistili také zdravotní péči a převoz starých a nemocných lidí z Polska do Čech, uprchlíků z tábora v Moldavsku a zprostředkovali oblečení a jídlo pro stovku lidí, kteří jsou ubytovaní v jedné z českých vesnic. A tím výčet pomoci rozhodně nekončí.

Přispějte do SOS Ukrajina:

Volali nám i z Mariupolu nebo z kyjevského metra, jak se dostat do Čech

Denně, zatím od pondělí do pátku, na lince přijmou v průměru 90 hovorů. Obracejí se na ně jak Ukrajinci, tak i Češi, kteří potřebují podporu jejich vlastní iniciativy pomoci. Několikadenní provoz linky již nyní ukazuje, že jde o velký objem práce. Současný devítičlenný tým operátorů a dalších pracovníků podpory bude muset Člověk v tísni brzy posílit. „Ty rozhovory jsou často emočně dost náročné. Volají nám i lidé přímo z Ukrajiny, kteří se nás ptají na dostupnost humanitární pomoci. Volají třeba z Mariupolu, z kyjevského metra, co mají dělat, aby se dostali do Čech? Obrátila se na nás i žena, co má dělat, že právě porodila? Takové telefonáty bývají frustrující, protože tak daleko přes veškerou snahu nedosáhneme. Děláme, co můžeme, ale zázraky neumíme,“ podotýká Vlastimila Sachrová.


Autor: Eva Kroupová

Související články