I přes značné pokroky zůstává kojenecká úmrtnost v Kambodži na 27 případech z 1000.

Publikováno: 8. 6. 2016 Doba čtení: 4 minuty
I přes značné pokroky zůstává kojenecká úmrtnost v Kambodži na 27 případech z 1000.
© Foto: Tereza Hronová

Nedostatečné vzdělání matek i nadále představuje velkou překážku v úsilí o zlepšení zdravotního stavu a celkové péče o novorozence. Tyto problémy mají svůj vliv na dítě po zbytek života, můžou se odrazit kupříkladu na jejich vzdělávacím potenciálu nebo předpokladech najít si lépe placené zaměstnání.

„Nevím moc o tom, co bych měla dělat po porodu a jak se postarat sama o sebe či o mé děťátko. Pokud budu mít nějaké potíže nebo si něčím nebudu jistá, zeptám se své matky,“ řekla Sreymuoy, dvaadvacetiletá maminka, která právě v nemocnici Kampong Tralach v provincii Kampong Chhnang přivedla na svět sovu první holčičku.

Sreymuoy patří k velké skupině prvorodiček, které mají jen matnou představu o základních zdravotních otázkách a nemají moc jasno v tom, jak se nejlépe postarat o sebe a své dítě. Podle Ly Vanny, osmadvacetileté zdravotní sestry, „je to úplně běžný problém mezi mladými kambodžskými matkami, které mají nedostatečné vzdělání a omezený přístup k informacím,“ jak řekla na základě své bezmála desetileté praxe v této nemocnici.

Nemocnice Kampong Tralach v provincii Kampong Chhnang je první nemocnicí v Kambodži, která se zapojila do inovativního projektu pro matky a děti známého pod názvem „Healthy Family Community“, který si dává za úkol potlačit nedostatečné vzdělání skrze informativní mini-dramata posílaná jako audiozprávy podle speciálního rozvrhu přímo do telefonů matek.  Cílem je právě snížení úmrtnosti matek a novorozenců a zlepšení výživy a zdravotních podmínek vůbec.

Projekt byl spuštěn již před třemi lety. Za ten čas se do systému registrovalo přes deset tisíc těhotných žen či matek. Tímto způsobem za pomoci mobilních technologií dostávají hlasové zprávy každý týden.

Zaregistrované těhotné ženy, matky a pečovatelky můžou ze svých telefonů poslouchat zprávy věnované různým tématům, kupříkladu jak se postarat o pupeční šňůru, jak rozeznat nebezpečné situace, nebo jak se vyhnout tradičním lidovým praktikám, které můžou způsobit víc škody než užitku. Už teď přinesl tento systém mnohým vesničanům žijícím v okresu Kampong Tralach a přilehlém okolí mnoho užitku.

„Nikdy jsem o tomto systému neslyšela, ale porodní bába mi vysvětlila, že je to způsob, jak pro nás zabezpečit informace ohledně našeho zdraví. Tak jsem ji nechala, aby můj telefon k tomu systému připojila, protože rozhodně chci vědět všechno o správné stravě, které potraviny jsou pro mě škodlivé, a jak se můžu co nejlépe postarat o své děťátko,“ zdůraznila Sreymuoy.

Un Sreymoa, matka dvou dětí, žije nedaleko nemocnice a z hlasových zpráv se těší – koneckonců jen před měsícem přivedla na svět své druhé dítě.

Cambodia_woman
„Myslím, že s mým prvním dítětem mi to nešlo nejlépe. Ale teď už jsem se ohledně zdraví a správné péče naučila hodně – a musím svému děťátku během prvního měsíce věnovat hodně pozornosti. Řídila jsem se instrukcemi z telefonu, kde mi poradili, co udělat s pupeční šňůrou u dítěte, abychom se vyhnuli infekci,“ podělila se o své zkušenosti Sreymoa a následně zmínila jinou nedávnou zkušenost, kdy u svého dítěte včas rozeznala ztížené dýchání a zvýšenou teplotu a neprodleně navštívila nemocnici.

Sreymoa byla schopná zareagovat rychle, protože dostává pravidelné hlasové zprávy, které ji upozorňují na to, že má vždycky, jakmile si u svého dítěte všimne cokoli neobvyklého nebo vysloveně nebezpečného, navštívit nejbližší zdravotnické zařízení.

Téměř všechny ženy, které přišly rodit do zdravotnických středisek v tomto okresu, se za pomoci porodních bab nebo zdravotných sester zaregistrovaly do systému. Sestra Vanny velmi ochotně pomáhá s registrací každé matce – velmi dobře totiž vidí pozitivní změny, k nimž díky systému dochází.

„Všímám si obrovského rozdílu mezi registrovanými a neregistrovanými matkami. Registrované jsou schopné udržet pupeční šňůru u děťátka čistou a suchou, a děti prostě vypadají zdravě, když se dva týdny po porodu dostaví k očkování,“ zdůraznila Vanny a vzápětí dodala: „Často mi tyto maminky říkají – Neakrou (uctivé slovo, které lidé používají jako oslovení zaměstnanců zdravotnických zařízení), tenhle systém je snad kouzelný – oni vědí dokonce i to, kdy mému děťátku zmizela šňůra. Kdoví, jak to můžou vědět – jsou tak chytří.“

Cambodia_hospital

Tento úspěch vedl k rozšíření služby i do provincií Phnom Penh, Koh Kong a Kratie, kde se zprávy doručují 1000 dnů – jedná se o klíčové vývojové období od těhotenství až do doby, kdy jsou dítěti dva roky. Zlepšení zdravotní situace v tomto období má pak zřejmě zásadní dopad na celou budoucnost dítěte, a v důsledku také na možnost prolomit cyklus chudoby.

Sreymoa je velmi vděčná za tento systém, jelikož jí otevírá cestu k důležitým znalostem bez toho, aby musela strávit půl dne či dokonce celý den někde na školení. „Myslím, že teď vím nejlépe, jak držet dítě během kojení. A kojím své dítě častěji a pokaždé déle – to je něco, co jsem pro své první dítě zrovna moc nedělala,“ říká Sreymoa.

Autor: ČvT