Základní informace pro lidi zasažené zářijovými povodněmi

Publikováno: 15. 10. 2024 Doba čtení: 11 minut
jesenicko
© Foto: Tereza Hronova

Potýkáte se s následky zářijových povodní? V následujícím článku vám přinášíme přehledné informace o tom, jak vám můžeme pomoci, na co máte nárok a odpovídáme na další otázky, na které se nejčastěji ptáte.

Naleznete zde rozdělení oblastí, kde působí další humanitární organizace ADRA, Diakonie ČCE, Český červený kříž a Charita ČR, potřebné kontakty a další informace o finanční pomoci státu, pojištění nebo krizových linkách. 

Naše terénní týmy už obešly většinu postižených domácností na Jesenicku a Krnovsku a velkou část také v Opavě. Postupujeme po geografických menších celcích a začínáme s vyplacením finanční pomoci v oblastech, které jsme navštívili po povodni jako první.

Oblasti působení jsme si rozdělili s dalšími nevládními organizacemi – přehledně je naleznete v mapě a v kontaktech níže.

OBSAH

Obcházíme domácnosti dům od domu

Jak poznáte naše pracovníky

Naše týmy používají vesty s logem Člověka v tísni a na požádání vám poskytnou také identifikační kartičku. Návštěvy postižených domácností koordinujeme spolu s vedením obcí, kde si naše kolegy můžete v případě jakýchkoliv pochybností ověřit. 

Jak sběr informací probíhá

V postižených domácnostech zjišťujeme následující věci:

  • míru poškození domácnosti,
  • zdravotní a psychický stav,
  • základní sociální a finanční situaci domácnosti,
  • osobní údaje.

Pokud vás doma nezastihneme, necháváme vždy na místě kartičku s našimi kontakty. Ozvěte se nám zpátky, abychom se domluvili na termínu návštěvy. V případě, že vzkaz s kontakty nenajdete můžete nás kontaktovat na hlavní povodňové lince. V takových případech doporučujeme vyfotit a zdokumentovat zaplavení obytných ploch pro další monitoring.

Voda zaplavila obytné prostory domácnosti

Pokud voda zatopila obytnou část trvale obývané domácnosti (nejedná se tedy o objekt určený k rekreaci nebo užitkovou stavbu nebo sídlo či provozovnu firmy):

  • zjišťujeme číslo bankovního účtu, abychom vám poté mohli zaslat dar.
  • podepíšeme s vámi jednoduchou darovací smlouvu a peníze zašleme na váš účet, nebo ve výjimečných a ospravedlnitelných případech také šekem.

Rozdělení oblastí působení neziskových organizací

Oblasti působení jsme si rozdělili s dalšími nevládními organizacemi – přehledně je naleznete v mapě níže.

Povodňová helplinka Člověka v tísni

Pokud vaše domácnost spadá do oblasti působení Člověka v tísni, máte vyplavenou obytnou plochu a náš terénní tým vás dosud nenavštívil, kontaktujte prosím naši povodňovou helplinku: 

Kontakty na další nevládní organizace

Pokud spadáte do oblasti působení jiné nevládní organizace, obraťte se na kontakty uvedené níže:

ADRA
Diakonie ČCE
Český červený kříž
Charita ČR

Vyplácení finanční pomoci

Kolik vám přispějeme na obnovu vyplavené domácnosti

Po podepsání darovací smlouvy posíláme na účet dar ve výši 50 tisíc korun, který je určen na uhrazení nejnutnějších potřeb pro provoz a obnovu domácností.

Kdy vám bude finanční pomoc vyplacena

Postupujeme po menších geografických celcích a začínáme s vyplácením finanční pomoci v oblastech, které jsme po povodni navštívili jako první. Monitoring a sběr dat potřebných k vyplacení finančního daru stále probíhá, nemůžeme slíbit přesnější harmonogram, ale děláme maximum pro to, aby vyplacení proběhlo co nejdříve.

Jak probíhá platba finanční pomoci

Finanční pomoc vyplácíme po podpisu darovací smlouvy několika způsoby:

  • po digitálním podpisu smlouvy převedeme peníze na účet: domácnost kontaktujeme po e-mailu a SMS, požádáme o kontrolu dat, které jsou nutné pro přípravu darovací smlouvy (jméno a příjmení, datum narození, telefonní číslo, emailová adresa, číslo bankovního účtu). Pokud je údaje potřeba upravit, opravíme je a posíláme na e-mailovou adresu darovací smlouvu v elektronické podobě k digitálnímu podpisu – smlouvu není třeba tisknout. Poté, co je smlouva digitálně podepsaná, zasíláme dar na bankovní účet příjemce.
  • po fyzickém podpisu smlouvy převedeme peníze na účet: příjemce, kteří nemají přístup k e-mailu, můžeme nechat smlouvu podepsat i fyzicky, ale platbu jim poslat na bankovní účet.
  • po fyzickém podpisu smlouvy předáváme šek: náš terénní pracovník navštíví vyplavenou domácnost s dvěma kopiemi darovací smlouvy a poté, co příjemce smlouvu podepíše, obdrží také šek.

Chcete upravit uvedené údaje?

Pokud chcete opravit už jednou uvedené údaje, napište nám s instrukcemi, co chcete upravit, na adresu: sos.povodne2024@clovekvtisni.cz.

Nedaří se vám smlouvu podepsat digitálně?

Pokud se Vám nedaří smlouvu podepsat digitálně, postupujte prosím následovně:

  • Použijte návod, jak podepsat smlouvu.
  • Případně zavolejte na kontakt, který vám dal náš terénní pracovník nebo naši povodňovou helplinku (+420 770 600 800), kde s vámi projdou jednotlivé kroky digitálního podpisu.

Informování o zpracování osobních údajů

Člověk v tísni bude zpracovávat Vaše osobní údaje, které jste sdělil/a v rámci komunikace týkající se pomoci po povodních 2024, a to pro účely posouzení Vaší situace a případného poskytnutí finančních prostředků z humanitárních důvodů v důsledku mimořádné události.

O jaké údaje se může jednat

• základní identifikační údaje: jméno a příjmení, datum narození

• kontaktní údaje: zejména adresa bydliště, e-mail, telefonní číslo/a

• údaje o osobních, majetkových a finančních poměrech

• eventuálně jméno, příjmení, věk, zaměstnání a kontaktní údaje členů domácnosti – pokud tyto údaje sdělíte, zavazujete se seznámit tyto osoby s tím, že jejich údaje budou zpracovány a s informacemi uvedenými v tomto dokumentu

• údaje o poskytnuté pomoci, zejména výše poskytnuté finanční částky 

K čemu bude Člověk v tísni Vaše údaje užívat

K posouzení Vaší situace a případného poskytnutí finančních prostředků z humanitárních důvodů v důsledku mimořádné události. Ke sdílení s dalšími subjekty zapojenými do pomoci po mimořádné události.

Proč je potřeba, aby Člověk v tísni užíval Vaše údaje

• je to nezbytné pro provedení opatření před uzavřením smlouvy a pro případné splnění (darovací) smlouvy;

• ukládají to právní předpisy (zákon o účetnictví, zákon o veřejných sbírkách ad.);

• Člověk v tísni má tzv. oprávněný zájem Vaše údaje omezeně užívat i po splnění smlouvy – zejména pro případ kontroly a pro dokládání poskytovatelům finančních prostředků;

Jak dlouho bude Člověk v tísni mít Vaše údaje

• po dobu určenou právními předpisy či smlouvou s poskytovatelem finančních prostředků;

• v ostatních případech po dobu 3 let od ukončení spolupráce.

Komu může Člověk v tísni Vaše údaje předat

• poskytovatelům finančních prostředků;

• partnerům, s nimiž Člověk v tísni potřebuje sdílet údaje za účelem koordinace pomoci (zejm. neziskové organizace, složky Integrovaného záchranného systému);

• provozovateli software, v němž jsou osobní údaje zpracovány.

Poučení o Vašich základních právech

• právo požadovat informaci, jaké Vaše osobní údaje Člověk v tísni zpracovává,

• právo požadovat po Člověku v tísni vysvětlení ohledně zpracování osobních údajů,

• právo vyžádat si u Člověka v tísni přístup k těmto údajům a tyto nechat aktualizovat nebo opravit, případně omezit jejich zpracování a právo vznést námitku proti zpracování,

• právo získat osobní údaje ve strukturovaném, běžně používaném a strojově čitelném formátu, pokud je zpracování založeno na souhlasu nebo na smlouvě,

• právo požadovat po Člověku v tísni výmaz údajů, pokud je naplněn některý ze zákonných důvodů, zejména byl-li odvolán souhlas se zpracováním citlivých údajů,

• právo, v případě pochybností o dodržování povinností souvisejících se zpracováním osobních údajů, obrátit se na Člověka v tísni nebo na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Kontakt na správce osobních údajů

Člověk v tísni, o.p.s., se sídlem Šafaříkova 24, 120 00 Praha 2, IČ: 25755277, zapsaný v rejstříku o.p.s. vedeném Městským soudem v Praze, oddíl O, vložka 119, e-mail: osobní.udaje@clovekvtisni.cz, kontakt na pověřence pro ochranu osobních údajů: dpo@clovekvtisni.cz  

Další často kladené otázky

Finanční pomoc státu / odložení úvěrových splátek / volno v práci

Potřebuji pomoci s vysoušením a vyklízením

Linky krizové a psychologické pomoci

Finanční pomoc státu / odložení úvěrových splátek / volno v práci

Mám nárok na nějakou finanční pomoc, i když nemám pojištění?

Můžete požádat o dávku mimořádné okamžité pomoci (MOP). Pozor – je ale důležité si nejdříve ověřit, jestli splňujete podmínky.

Výše dávky MOP se stanovuje s přihlédnutím k sociálním a majetkovým poměrům a příjmové situaci osoby nebo rodiny – až do výše 72 900 Kč. Dávka z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí je vždy vyplacena pouze jednomu zástupci domácnosti (tzn. jedna dávka do jedné rodiny).

Více informací si přečtěte v našem článku o Mimořádné okamžité pomoci.

Informace k podmínkám, kde a jak si o dávku zažádat, naleznete na stránkách Úřadu práce. Případně kontaktujte bezplatně call centrum Úřadu práce ČR +420 800 77 99 00, kde poradí s vyplněním formuláře a zodpoví dotazy.

Na finanční pomoc od státu se čeká

Stát lidem postiženým povodněmi přislíbil pomoc, o kterou budou moci později žádat přes vedení obcí. Obce mohou už teď žádat o mimořádnou pomoc 40 tisíc korun paušálně pro každou vyplavenou domácnost. Prostředky rozdělí zastupitelstvo obcí podle míry postižení konkrétních domů.

V přípravě je také program Živel 3, který nabídne dotace a výhodné úvěry fyzickým osobám nebo společenství vlastníků jednotek na obnovu bytů v rodinných a bytových domech. Podpora půjde na opravu obydlí poškozeného povodněmi, související demolice nebo výstavbu nového bydlení. V případě zvýhodněných úvěrů se předpokládá možnost čerpat finanční prostředky až do 100 % způsobilých nákladů. Také vyhlášení výzvy v programu Živel 3 bude navazovat na schválení Strategie obnovy vládou. 

Další informace o pomoci státu čtěte v článku Petra Švihela a Jana Nováka na SeznamZpravy.cz. 

Voda mi vyplavila dům a chci uplatnit pojištění

Co nejdříve zkontaktujte pojišťovnu – telefonicky nebo prostřednictvím on-line formuláře na webu pojišťovny.

Vyčkejte návštěvy z pojišťovny. Zničené a poškozené věci ponechte stranou. ostatní po nafocení a zapsání do seznamu zlikvidujte.

Připravte si pro pojišťovnu také doklady k jejich pořízení a paragony, pokud je máte. 

Zasáhla mě povodeň a potřebuji odložit splátky úvěru/hypotéky

Doporučujeme s bankou co nejdříve komunikovat, v jaké jste situaci.

Mnohé banky počkají týdny i měsíce, některé i bez zápisu do úvěrového registru. Řešit se dá skrze elektronický formulář na webu banky, přes internetové bankovnictví nebo při návštěvě pobočky.

Další půjčku pečlivě zvažte. Kterým poskytovatelům je lepší se vyhnout, ukazuje náš Index odpovědného úvěrování.

Máte nárok na volno v práci?

V případě, že odstraňujete následky povodní na svém vlastním majetku (např. nemovitosti, automobilu apod.), jedná se o důležitou osobní překážku v práci a zaměstnavatel vám může poskytnout pracovní volno bez nároku na mzdu, popřípadě nadpracování zmeškané doby. Obdobná situace nastane, když odstraňujete škody na svém majetku, ale na základě veřejného zájmu (hygienické důvody, zřícení nemovitosti apod.). V takovém případě vám náleží pracovní volno, ovšem nárok na mzdu vám nepřísluší ani v tomto případě (pokud to není ustanoveno ve vaší, popřípadě kolektivní pracovní smlouvě).

Pokud při povodních poskytujete pomoc někomu jinému (fyzické či právnické osobě) a zasahuje vám to do vaší pracovní doby, je vám zaměstnavatel povinen poskytnout pracovní volno na dobu nezbytně nutnou (ale opět bez nároku na mzdu). Poskytování osobní pomoci je bráno jako překážka v práci na straně zaměstnance z důvodu výkonu občanské povinnosti (podle § 202 zákoníku práce). Při všech překážkách v práci na straně zaměstnance platí, že tuto skutečnost a délku trvání překážky prokazuje zaměstnanec zaměstnavateli.

Zaměstnancům i zaměstnavatelům poskytne základní informace a poradenství týkající se ochrany pracovněprávních vztahů a zaměstnanosti Státní úřad inspekce práce. Informace poskytují oblastní inspektoráty, ale i bezplatná linka 800 606 070. Nebo přímo Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Můžete žádat o dávku mimořádné okamžité pomoci. Více informací si přečtěte výše nebo v našem článku o této dávce.

Potřebuji pomoci s vysoušením a vyklízením

Potřebuji pomoci s vyklízením a úklidem

Obraťte se na vašeho starostu/starostku či zastupitelstvo – úklidové práce koordinují samosprávy s pomocí dobrovolníků.

Potřebuji vysoušeč, nářadí a další věci

Distribuci materiální pomoci zajišťují samosprávy a krizové štáby, proto doporučujeme obrátit se na ně. My objednáváme tento typ věcí na základě poptávky z jednotlivých obcí, ve kterých jsme nyní schopni pomoc doručit, a zároveň ve spolupráci s místními složkami.

Několik tipů, jak co nejlépe vysušit vlhké zdivo

Vytvořte přirozený průvan

Umožněte přirozené vysoušení zdiva, a to trvalou výměnou vzduchu, lidově řečeno průvanem. Pravidelně větrejte okny a dveřmi. Pomoci mohou i ventilátory. Tento proces může být méně účinný při vysoké vlhkosti venkovního vzduchu.

Použijte horkovzdušné agregáty 

V počáteční fázi, kdy je vlhkost na zdech viditelná, doporučujeme použít horkovzdušné konvekční agregáty. Ty zahřejí vzduch, což pomáhá odvádět vlhkost ze zdiva.

Odstraňte překážky pro vysoušení

Před začátkem vysoušení odstraňte všechny materiály, které brání odpařování vlhkosti, jako jsou tapety, lina, koberce či dřevěné podlahy. Důležité je také otlouci omítky a omýt povrchy dezinfekčními prostředky.

Použijte odvlhčovače

Kondenzační nebo absorpční odvlhčovače jsou účinným nástrojem pro postupné snižování vlhkosti. Místnosti, kde jsou odvlhčovače použity, by měly být uzavřené, aby nedocházelo k výměně vzduchu.

Použijte infračervené a mikrovlnné zářiče

Tyto technologie mohou urychlit vysoušení a zároveň zabíjet mikroorganismy, plísně a houby. Vysoká teplota z těchto zařízení může zdivo rychle vysušit, jejich použití ale konzultujte s odborníky.

Linky krizové a psychologické pomoci

Péči o své duševní zdraví nepodceňujte, není slabost požádat o pomoc. V současnosti jsou k dispozici následující help linky, které poskytují psychologickou pomoc:

Další krizové linky:

  • Anonymní telefonní linka pomoci v krizi Policie ČR – 974 834 688 (nonstop)
  • Linka seniorů Elpida – 800 200 007 (ve všední dny 8 – 20 hod.)
  • Krizová linka Charita ČR – 737 234 078
  • Krizová linka Českého Červeného kříže – 607 880 988
  • SMS tísňová linka pro neslyšící – 603 111 158 
Autor: Člověk v tísni

Související články