Naděje pro zničené školy v etiopském regionu Tigraj, kde „během konfliktu spálili všechny knihy“

Publikováno: 21. 11. 2024 Doba čtení: 2 minuty
Naděje pro zničené školy v etiopském regionu Tigraj, kde „během konfliktu spálili všechny knihy“
© Foto: Tsion Girma Degu

Představte si, že nemůžete chodit do školy, protože ve válce zničili vaši třídu. To je realita v etiopském regionu Tigraj, kde probíhal dva roky ozbrojený konflikt. Nejvíce zasáhl školy Gendebta a Mayshiho. V budovách nezbyly ani základní učební pomůcky. Tyto školy se staly symboly rozsáhlého dopadu války na vzdělávání. Více než 9 000 škol zůstalo zdevastováno a tisíce dětí zůstaly bez přístupu ke vzdělání. Poskytli jsme nezbytnou pomoc na obnovení školství a pomohli dětem vrátit se do tříd.

Ničivý konflikt v letech 2020-2022 v Tigraji v severní Etiopii vystavil region obrovské zkáze. Válka vedla k rozsáhlému vysídlení, ztrátám na životech a zničení důležité infrastruktury, včetně škol. Vzdělávací systém v troskách, ale úsilí o jeho obnovu je velké.

Do tříd, které byly dříve plné prachu a trosek, pomáháme přinést trochu naděje

Učebny jsme vybavili více než 100 lavicemi, židlemi a tabulemi a zajistili vhodné prostředí pro vzdělávání.

Feven chodí do 8. třídy základní školy Gendebta. 

„Dostali jsme velmi důležité věci, jako jsou židle, tašky a sešity. Jsem velmi vděčná organizaci Člověk v tísni za to, že se snaží pomáhat lidem, kteří mají kvůli válce problémy,“ říká.
 

Pro Feven a její spolužáky jsou tyto nové pomůcky víc než jen učební materiál. „Když jsme opět začali chodit do školy, cítili jsme úlevu, klid a štěstí,“ dodává.

Kromě vybavení učeben jsme poskytli studentům více než 1 300 pomůcek na vzdělávání i volný čas, od sešitů po fotbalové míče. Dvě stě studentů dostalo sady sešitů, geometrické soupravy a školní brašny. Protože víme, jak důležitá je psychologická a emocionální pomoc, zajistili jsme učitelům a vedoucím představitelům školení, aby mohli sami poskytovat podporu při vzdělávání a nezbytnou psychosociální péči.

„Školení, které jsme absolvovali, bylo zaměřené na vytváření klidného prostředí a poskytování psychologické podpory. Tato pomoc byla klíčová pro obnovu naší školní komunity,“ vysvětluje Berihe Tekile, učitel a zástupce ředitele základní školy Gendebta. 

Projekt učitele naučil, jak poskytovat základní psychosociální péči, která pomáhá žákům najít stabilitu po letech rozvratu.

Školy a studenti však stále čelí dalším výzvám

„Potřebujeme knihovnu a na čtení nám už zbývá jen velmi málo knih,“ poznamenává Feven. 

„Během konfliktu spálili všechny knihy a nemáme už ani laboratorní třídy, protože během války využívali prostory k ustájení zvířat a jako vojenské tábory pro nepřátelské jednotky,“ říká Berihe Tekile a vysvětluje, že základní škola v Gendebtě kdysi měla počítače, tiskárny a základní učební pomůcky – téměř všechny se ztratily. 

„V porovnání s ostatními školami byla ta naše těžce zasažena. Dříve měla většinu potřebných materiálů, ale mnohé byly ukradeny nebo poškozeny, což vedlo k přerušení provozu školy na téměř tři roky,“ říká.

Díky pokračující pomoci se nám společně s dětmi a pedagogy v Tigray daří obnovovat školy a vracet příležitosti. Každá lavice, každý sešit a každý úsměv představují krok k znovunabytí kdysi nejisté budoucnosti. Společně pomáháme této generaci zasažené válkou psát nový příběh.

Školy znovu probouzíme k životu společně s naším místním partnerem, organizací Heal Our People (HOP) a díky Benevolent fund a Klubu přátel.
Autor: Tsion Girma Degu

Související články