Naše workshopy mediální gramotnosti přispívají k informovanější společnosti v Gruzii

Publikováno: 19. 3. 2024 Doba čtení: 2 minuty
Naše workshopy mediální gramotnosti přispívají k informovanější společnosti v Gruzii
© Foto: Kamran Afandiyev

Gruzie čelí v poslední době velkým dezinformačním kampaním. Mediální vzdělávání je tudíž důležitější více než kdy jindy. Společně s Rádiem Marneuli proto organizujeme workshopy v oblasti mediální gramotnosti a digitálního občanství pro více než 150 mladých lidí v Gruzii.

V rámci workshopů Jednoho světa na školách se studenti z regionů Samtskhe-Javakheti a Kvemo-Kartli zúčastnili promítání dokumentárních filmů a následné debaty, která byla zaměřena na mediální témata. Studenti se dozvěděli, jak rozeznat nepravdivé informace nebo zmanipulované fotky na sociálních sítích, jak čelit propagandě a vlivu médií nebo jak rozumět digitálnímu marketingu, algoritmům a konceptu digitálního občanství. Tyto workshopy mediální gramotnosti jsme zorganizovali v rámci Jednoho světa na školách a využili jsme metodologii vytvořenou pro žáky českých škol. Cílem těchto setkání je vysvětlit studentům, jakou mají média roli v každodenním životě a zlepšit jejich kritické myšlení.

Metodologie Jednoho světa na školách je založena na vzdělávání prostřednictvím dokumentárních filmů, což se ukázalo jako efektivní výuková metoda. Gruzínské studenty zaujal například dokument Nicolase Veuliho „Follow Me“, který mapuje působení influencerů a falešných profilů na Instagramu, a rozproudil tak debatu o vlivu digitálních platforem na společnost. Studentům jsme během workshopu poskytli také materiály o lidských právech a mediální gramotnosti, které vytvořili naši kolegové v Gruzii.

Školení o mediální gramotnosti pro učitele

Současně s projektem na zvýšení mediální gramotnosti u studentů jsme zorganizovali workshop „Mediální gramotnost a digitální dovednosti ve školní výuce“ v regionech Imereti a Adjara. Těchto setkání se zúčastnilo více než 60 učitelů. Představili jsme jim interaktivní výukové metody přizpůsobené speciálně pro střední školy.

Koordinátorka projektu Teona Purtskhvanidze poukazuje na to, jak důležité je věnovat pozornost mediální gramotnosti a digitálnímu občanství v moderním vzdělávání:

„Ve 21. století se každý z nás setkává denně s množstvím informací. To se týká především mladých lidí, na které se valí stále více informací. To ovlivňuje jejich přesvědčení, názory, znalosti i chování. Proto je podstatné, aby byli schopni kriticky přemýšlet o všech informacích, které se k nim dostanou.“


Tyto iniciativy jsou velmi důležité, protože poskytují lidem, především ale mladé generaci, znalosti a dovednosti k tomu, aby mohli působit v digitálním světě zodpovědně. Šířením mediální gramotnosti a informací o digitálním občanství ve školách přispíváme k informovanější společnosti, a to také díky Ministerstvu zahraničí České republiky, které tento projekt podpořilo.

Autor: Ramaz Chichinadze

Související články