NÁSKOK (SPOLUPRÁCE - KOMUNITA - OTEVŘENOST - KLADENSKO)

Publikováno: 7. 6. 2023 Doba čtení: 3 minuty
NÁSKOK  (SPOLUPRÁCE - KOMUNITA - OTEVŘENOST - KLADENSKO)
© Foto: archiv

Projekt cílí na snížení rizika destabilizace rodin, jejich sociální exkluze a tím rizika odebrání dětí z rodiny do institucionální péče. Pomocí přímé podpory dětí a pečujících osob, jejich zapojením v lokální síti podpory sociálních služeb a škol dochází k prevenci těchto negativních jevů. Podpora rodin cílí na rozvoj dovedností dětí 3-15 let klíčových pro úspěch ve vzdělávání a rozvoj rodičovských kompetencí v této oblasti. Projekt podpoří 285 osob, z toho 60 nadbagatelně na území ORP Kladno.

Název projektu CZ: NáSKOK (spolupráce - komunita - otevřenost - Kladensko)

Registrační číslo projektu: CZ.03.02.02/00/22_017/0000907

Skutečné datum zahájení: 1. 1. 2023

Předpokládané datum ukončení: 31. 10. 2025

Jaký problém projekt řeší?

Kladno je největší středočeské město (68 tis. obyvatel) a je dle klasifikace indexu sociálního vyloučení ASZ zařazeno do nejvyššího pásma. Index socioekonomického znevýhodnění za rok 2021 byl dle Mapy vzdělávacího (ne)úspěchu 52,6 % (oproti středočeskému indexu 46,9 %).

Jednou z nejohroženějších skupin s ohledem na příčiny umisťování dětí do ústavní a náhradní rodinné péče jsou děti vyrůstající "v rodinách s nižším sociálním statusem, žijící v soc. nepříznivých podmínkách.

Cílem projektu je proto zmírnit dopady problémů, s nimiž se v regionu potýkají rodiny s dětmi ohrožené sociálním vyloučením. Jedním z dopadů soc. vyloučení je vyšší riziko vzdělávacího neúspěchu-děti žijící v prostředí soc. znevýhodnění a bytové nouze mají 2,1-2,6krát vyšší šanci, že budou trpět problémy ve škole. V Kladně je vysoké procento dětí, které opakují 1. třídu - 3,3 % (ČR 2,9 %), vyšší je také podíl osob, jež opakují ročník na 2. stupni - 1,1 % (ČR 0,9 %).

V Kladně nemá dokončené ani základní vzdělání 5,6 % obyvatel (MVN, PAQ Research), celorepublikový průměr je 4,2 %. Osoby, které nedokončí povinnou školní docházku, nemohou být v budoucnu dostatečnou oporou svým dětem při školní přípravě, pokračovat úspěšně na střední školu a být konkurenceschopní na trhu práce.

Projekt cílí na podporu dětí (3-15 let) se soc. znevýhodněním, důležitou součástí je včasná identifikace ohrožených rodin a individualizovaná podpora. Zaměří se na prevenci sociálně patologických jevů, které se v soc. vyloučeném prostředí ve vyšší míře objevují, a podporu úspěchu dětí ve vzdělávání. Projekt též usiluje o ukotvení nestabilních rodin v lokální síti pomoci podporou spolupráce mezi jednotlivými aktéry v oblasti vzdělávání a podpory soc. začleňování, s nimiž přijdou děti a rodiny do kontaktu.

Co je cílem projektu?

Smyslem projektu je snížení rizika destabilizace rodin, jejich sociální exkluze a rizika odebrání dětí z rodin do institucionální péče. Podpora rodin cílí na rozvoj dovedností předškolních dětí a dětí 6-15 let, klíčových pro úspěch ve vzdělávání a rovněž na rozvoj rodičovských kompetencí v oblasti vzdělávání a socializace.

Cíle projektu:

1) Posílit rodičovské kompetence u 80 pečujících osob v oblasti péče a podpory dětí 3-15 let

2) Rozvíjet vzdělávací dovednosti a připravenost 55 dětí 3-6 let ze soc. znevýhodněného prostředí na povinný rok předškolního vzdělávání

3) Podporovat participativní přístup a zapojení 150 dětí ve věku 6-15 při spolupráci na zvyšování vzdělávacích dovedností

4) Rozvíjet lokální síť podpory ohrožených rodin se zapojením MŠ, ZŠ, PPP, OSPOD a dalších lokálních aktérů podpory ohroženým dětem a rodinám

Autor: čvt

Související články