Nevíte si rady s nezvladatelným dítětem? Vyzkoušejte program pozitivního rodičovství Triple P
Publikováno: 8. 4. 2025 Doba čtení: 4 minuty Sdílet: Sdílet článekV rámci sociálně aktivizační služby (SAS) jsem se setkala s matkou samoživitelkou, kterou nám doporučil Orgán sociálně-právní podpory dětí (OSPOD) – důvodem byly obavy z jejího nevhodného chování vůči Tomášovi, jejímu pětiletému synovi. Po prvních setkáních a navázání důvěry jsem zjistila, že matka čelí spíš výchovným problémům a v krizových situacích propadá panice, kdy neví, jak syna usměrnit.

Matka je povahou velmi ochranitelská a její byt byl původně přizpůsoben spíše batolecímu věku než potřebám předškolního dítěte. Tomáš neměl ve výchově nastavené žádné hranice, běhal po nábytku a nebál se matku i udeřit.
Péči o syna jsem zmapovala a v tomto směru jsem nenalezla nedostatky, avšak bylo zřejmé, že matka je vyčerpaná a neví si s výchovou syna rady.
Program Triple P nabízí pozitivní rodičovství
Po několika konzultacích jsem jí nabídla spolupráci v rámci programu Triple P – pozitivní rodičovství, kterou přijala s nadšením. Společně jsme se zaměřily na výchovné metody, které jí pomohou nastavit jasné hranice pro syna i pro sebe vůči širší rodině.
Jedním z prvních kroků bylo nastavení pravidel v domácnosti. Pravidla byla zaměřená na to, jak zvládat chování syna v bytě. Matku trápil neustálý nepořádek v domácnosti, a proto jedno z pravidel znělo, že po hraní si budeme uklízet hračky.
Pravidla musí být krátká, jasná, bez záporu
Společně jsme s matkou vytvořily seznam pravidel, která byla jednoduchá, jasná a snadno pochopitelná. Pravidla musí být krátká, pozitivní a nesmí začínat záporem, což znamená, že místo „nesmíš běhat po nábytku“ jsme použily formulaci „budeme chodit po zemi“. Taková pravidla pomáhají dítěti lépe pochopit, co se od něj očekává, aniž by bylo zmatené z negativního vyjádření.
Dobře poslouží tabulka a samolepky za odměnu
Matka spolu se synem vytvořila seznam pravidel, která je třeba dodržovat. Tento proces jsme podpořily tabulkou dobrého chování, do které se zapisují pozitivní činy dítěte, za které může být pochváleno a odměněno. Tabulka dobrého chování je nástroj, který pomáhá Tomášovi vidět, jak jeho chování ovlivňuje každodenní život.
Za každé splněné pravidlo, jako je uklízení hraček nebo chování k matce s respektem, dostane Tomáš samolepku. Tabulka je rozdělena na kategorie podle pravidel, a jakmile nasbírá dostatečný počet samolepek, může získat odměnu, například více času na hraní nebo návštěvu oblíbeného hřiště.
Tento systém podporuje pozitivní změny v chování, motivuje Tomáše a dává matce konkrétní přehled o pokrocích. Pomáhá jim oběma udržovat jasnou strukturu a pravidla, která usnadňují každodenní život.
Rozházené hračky si musí syn uklidit
Dalším problémem, který matka vnímala, bylo Tomášovo chaotické hraní – během chvíle dokázal rozházet všechny hračky. Proto jsme se zaměřily na metodu zahájení a ukončení činnosti, které se v Triple P také využívají.
Tato metoda učí dítě reagovat na pokyny rodiče. Dítě dostane jasný úkol, například: „Tomáši, prosím, ukliď si hračky.“ Pokud poslechne, je pochváleno a může získat odměnu, například samolepku do tabulky dobrého chování. Pokud neposlechne, následuje logický důsledek, například zkrácení večerní pohádky o 30 minut. Důležité je, aby rodič tyto důsledky důsledně dodržoval.
Chce to důslednost a trpělivost
Matka se snaží tyto metody aktivně využívat a stále je společně konzultujeme. Při jakýchkoliv dotazech jsem jí k dispozici. Stále se učí, jak nejefektivněji nastavit hranice se synem, a zároveň by si ráda nastavila jasné hranice i ve vztahu k blízkým členům rodiny. Uvědomuje si, že výchova není jen o nastavování pravidel, ale také o důslednosti, trpělivosti a budování vzájemného respektu. Každý pokrok, i když malý, je pro ni motivací pokračovat dál.
Výsledky jsou viditelné už po půl roce
Matka se do metod z Triple P aktivně zapojila, a i přes svou psychickou únavu viděla zhruba po šesti měsících první pokroky. Tomáš začal více reagovat na pokyny matky a postupně přijal pravidlo o uklízení hraček po hře. Již nebylo nutné opakovaně ho k úklidu nutit, začal si hračky uklízet sám, když mu matka připomněla tabulku dobrého chování.
Také se snížila jeho agresivita vůči matce – méně na ni fyzicky reagoval, když mu něco zakázala, a více se jí ptal, co může a nemůže dělat. Matka si rovněž všimla, že Tomáš lépe spolupracuje i při jiných běžných denních činnostech, jako je oblékání či mytí rukou. Při osobních setkáních jsem jí ukazovala konkrétní techniky práce se synem, společně jsme se účastnily her a učily Tomáše respektovat matku.
Tomáš v mé přítomnosti dobře spolupracoval a zapojila jsem ho do aktivit, které se zaměřují na rozvoj jemné motoriky, jako je navlékání korálků nebo malování prsty. Matka se do aktivit také zapojovala a trávila se synem aktivně čas.
Sebevědomí si každý rodič buduje postupně
Jako lektorka Triple P vidím, jak matka postupně začíná efektivně používat výchovné metody a nastavovat jasné hranice. I přes výzvy se jí daří dosahovat prvních pozitivních výsledků, což ji motivuje pokračovat.
I když cesta není vždy jednoduchá, vidím, jak se stále učí a zlepšuje ve své roli rodiče. Každý pokrok je důležitý a ukazuje, že matka jde správným směrem. Jsem ráda, že jí mohu být oporou a pomáhat jí budovat rodičovské sebevědomí.