O zneužití bankovní identity

Publikováno: 5. 6. 2024 Doba čtení: 2 minuty
O zneužití bankovní identity
© Foto: archiv pracoviště

O podvodech se zneužitím bankovních identit se píše stále častěji. Pan František byl před necelými dvěma lety telefonicky osloven, zda by nechtěl investovat do akcií firmy Agrofert. A při telefonním rozhovoru dotyčný volající vylákal z pana Františka přístupné údaje do jeho internetového bankovnictví. A ještě ten den si vzal dotyčný na pana Františka úvěr 800 000 Kč.

 Ano, vše bylo sjednáno pouze po internetu, nikdo z banky s panem Františkem nemluvil. Pan F. si chybu hned uvědomil, ještě ten den šel do banky věc ověřit, ale peníze byly již odeslány pryč, na účty v zahraničí, na bitkoinové účty. 

 Ještě ten den šel pan František podat trestní oznámení v dané věci na policii. Sepsáno, ale asi po roce byl případ odložen pro nedostatek důkazů. A panu Františkovi zůstal úvěr 800 000 Kč s úrokem cca 400 000 Kč, kdy měsíčně musel začít splácet 12 000 Kč. Pan František je starobním důchodcem, s důchodem 21 000 Kč. Měsíční splátka je pro něj tedy velmi vysoká. 

 Navštívil proto naši dluhovou poradu, po konzultaci šel požádat do banky o snížení měsíční splátky, ale žádost byla zamítnuta. Poté jsme kontaktovali ombudsmana dané banky, ten nás opět odkázal řešit věc na příslušné pobočce banky. Ve spolupráci s naším právním oddělením jsme kontaktovali vyšší management banky a teprve zde bylo rozhodnuto, že úrok bude panu Františkovi zrušen, měsíčně bude hradit splátky ve výši 7 200 Kč. Částka pro něj tedy přijatelná, i když musel přijmout skutečnost, že bude splácet pravděpodobně do konce svého života úvěr, ze kterého nikdy neviděl ani korunu.


 Ano, byla chyba, že prozradil přístupové údaje do bankovnictví a porušil tím tedy smlouvu s bankou, ale chyba poměrně dosti těžce vykoupená. Můžeme se tedy dohadovat, zda skončil tento příběh šťastně či nikoliv. Je také k zamyšlení, na jakou stranu příběhu se přidat? Kdo udělal větší chybu? Klient, který prozradil své přístupové údaje nebo banka, která nedostatečně prověřuje identitu a úvěruschopnost daného klienta a dá starobnímu důchodci po internetu úvěr 800 000 Kč? Ano, právně porušil smlouvu klient. Pro nás tedy snad ponaučení, že mezi námi žijí lidé, které se snaží využít nedostatečné informovanosti a v rámci zákonů provést podobný podvod. Smluvní dokumenty jsou často několikastránkové, psané malými písmeny, takže nám nezbývá než být ostražitými a různé podobné nabídky důkladně prověřovat nebo raději dopředu odmítat.

Autor: Helena Mourečková, dluhová poradkyně

Související články