Problémům je třeba předcházet: „Začali jsme s obvoláváním dvou tisíců klientů. Zjišťujeme, jak na tom s energiemi jsou,“ řekla Respektu Dosoudilová
Publikováno: 10. 11. 2021 Doba čtení: 3 minutyNa všech pobočkách pracujeme naplno, kolegové na help lince vyřídí až 200 hovorů denně – k dotazům ohledně milostivého léta se přidávají volající, kteří si nevědí rady se situací na trhu s energiemi. Neúnosně vysoké ceny plynu a elektřiny mnohé uvrhly nejen do nejistoty, ale především existenčních problémů. Závažnost celé situace i to, jak při řešení pomáhá Člověk v tísni, v Respektu přiblížila Ivana Svobodová.
Jednašedesátiletá paní Oldřiška dostala od dcery z venkova brambory, vajíčka a jablka, aby si měla z čeho uvařit. Potraviny ale nejsou jediné, co invalidní důchodkyni chybí, a tak už si dětí musela půjčit i peníze. Paní Oldřiška je jednou z bývalých klientek Bohemia Energy. Ač se dodavatele již změnit pokoušela, zatím bez úspěchu. Nyní si při pohledu na poslední nabídku od Pražské plynárenské není jistá, zda údajům a uvedeným cenám v tabulkách správně rozumí. „Asi to nějak odsouhlasím, ať to mám hotovo, a co bude dál, to nevím, protože já na to stejně nemám,“ uvedla pro Respekt paní Oldřiška.
Poslechněte si článek v audio verzi:
Seniorka paní Gabriela s manželem na tom není o moc lépe – za vytápění a svícení nově zaplatí osm tisíc korun. A to zdaleka není vše, k energiím je třeba připočíst ještě poplatky za vodu, odpadky, telefony, internet, televizi. Výše koncové částky přiměla paní Gabrielu začít si zjišťovat, zda nedosáhne na státní pomoc. „Nikdy jsem to neudělala, ale teď, i když mi to není příjemné, na tu sociálku půjdu. Ale až za tři měsíce, musím pro případný příspěvek na bydlení doložit platby za tři měsíce dozadu, a zatím to nějak musíme zvládnout,“ řekla Respektu.
Hrozba dluhových pastí
Obecně jsou vysokými cenami energií ohroženy zejména domácnosti, které se svými financemi stěží vycházely ještě před krachem Bohemia Energy, dosud si ale nemusely žádat o pomoc od státu. Teď mnohým z nich jiná možnost nezbývá. Hrozí ale dvě věci – buďto si nebudou vědět rady, jak o dávky zažádat, nebo se takového kroku budou zdráhat a raději si začnou půjčovat. Neméně tíživá je situace pro rodiny žijící v oblastech označovaných jako sociálně vyloučené. Ti se o pádu svých dodavatelů ještě nemuseli dozvědět, nebo si nemusejí být vědomi hloubky problému. Všem těmto lidem je potřeba pomoci.
Klienty obvoláváme a zjišťujeme jejich situaci
Jak Respektu sdělila vedoucí našich sociálních služeb, rozhodli jsme se z výše uvedených důvodů přistoupit k následujícímu kroku: „Obvoláme dva tisíce našich klientů, s nimiž v sociální práci spolupracujeme a budeme zjišťovat, v jaké situaci s energiemi jsou a případně jim radit, co s tím,“ uvedla Dosoudilová. Nechceme čekat, až se lidé dostanou do neřešitelných problémů, ale pokusit se takové situaci předejít.
V Pečkách na nás lidé získali kontakt od města
Města k řešení problému přistupují různě, ale například Pečky, kromě toho, že jeho starostka a místostarostka navrhly zastupitelstvu vyčlenit 300 tisíc korun na bezúročné půjčky potřebným obyvatelům, také rozeslalo informační dopisy a vydalo letáček s kontaktem na naší dluhovou poradnu, aby lidé věděli, kam se mohou obrátit. Jak ve včerejší tiskové zprávě uvedlo MPSV, podle dostupných informací zatím přešla od dodavatele poslední instance jen čtvrtina odběratelů. Je proto nezbytné situaci řešit a snažit se lidem pomoci k tomu, aby novou smlouvu co nejdříve uzavřeli.
Článek vyšel v Respektu dne 7.11. a jeho obsah jsme pro Vás odemkli.
V případě jakýchkoliv dotazů se neváhejte obrátit na naši helplinku!