Podcast Mimo zorné pole: Děti už znají internet lépe než jejich rodiče. Jak je mají dospělí varovat před Tiktokem, když ho sami nemají?
Publikováno: 30. 4. 2024 Doba čtení: 1 minutaČeské děti netráví na sociálních sítích méně času než děti v jiných evropských zemích. I tak ale v porovnání hůře poznávají dezinformace nebo třeba neoznačenou reklamu u svých oblíbených influencerů. Mediální výchova je totiž podle expertů v českém vzdělávání stále opomíjena.
O jaká témata mají děti v hodinách mediální výchovy největší zájem? Jak české školství mění umělá inteligence? A proč prohlubuje nerovnosti ve vzdělávání? Hosty podcastu byli Karel Strachota, ředitel vzdělávacího programu Jeden svět na školách, a Lucie Tetivová, lektorka mediálního vzdělávání v rámci JSNS a také učitelka češtiny a občanské výchovy na Základní škole Botičská.
Učitelé za dětmi vlají
Pedagogové a také rodiče mají stále těžší roli. Děti tráví na internetu mnohem více času než dříve, a znají tak prostředí sociálních sítí o dost lépe. Dospělí proto svým ratolestem nestačí a musí se neustále učit nové věci. I oni jsou přitom často terčem internetových nástrah a řada z nich je sama na sociálních sítích závislá. „My vlastně dětem vyčítáme to, co na ně nachystal svět dospělých,“ stěžuje si Karel.
S úkoly pomáhá umělá inteligence
„Zatímco dříve úkoly za děti psaly rodiče, teď to dělá umělá inteligence,“ směje se Lucie. Dodává, že úkoly psané robotem zatím vždy poznala, ale uvědomuje si, že na prvním stupni základní školy to není tak těžké, obzvlášť kvůli omezené slovní zásobě žáků a žákyň. Karel vidí i další potíže, které vstup umělé inteligence do škol přináší. Může totiž podle něj ještě více prohloubit nerovnosti ve vzdělávání, které jsou už tak v českém školství silně patrné.
Kde podcast najdete
Podcast Mimo zorné pole můžete poslouchat na našem YouTube kanálu, na našem webu a ve všech běžných podcastových aplikacích (Spotify, Apple Podcasts, České podcasty).
Náměty a připomínky nám můžete psát na kristina.novakova@clovekvtisni.cz.