Příběhy ze špatné čtvrti
Vzdělávací program Varianty vydal v prosinci 2007 publikaci Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství - didaktickou příručku pro výuku multikulturní výchovy.
Didaktická příručka Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství je ojedinělým materiálem, který v rámci průřezového předmětu multikulturní výchova umožňuje pedagogům/pedagožkám a studentům/studentkám pracovat s obtížnými tématy jako je sociální vyloučení a segregace Romů. Příručku tvoří informace o segregačních mechanismech v České republice a 12 didakticky zpracovaných případových studií.
Společnost Člověk v tísni byla jednou z prvních organizací, které se začaly zabývat terénní sociální prácí v tzv. sociálně vyloučených lokalitách v České republice. V rámci Programů sociální integrace se terénní sociální pracovníci/pracovnice setkávají s nejrůznějšími lidskými osudy. Pod podmínkou přísné anonymity jsme se pokusili některé z těchto lidských osudů "rekonstruovat". Rekonstruované a převyprávěné příběhy tedy vycházejí ze skutečných událostí a informace v nich obsažené jsou pravdivé. Příběhy obsažené v této publikaci nebyly vybírány jako typické příklady osudů sociálně vyloučených lidí (i když některé z nich jsou příklady přímo "učebnicovými"), ale spíše s ohledem na jejich didaktické využití. Naším cílem je vyprávěním příběhu poukázat na mechanismy, které sociálně vyloučeným obyvatelům pomáhají nebo naopak brání v úspěšné integraci do společnosti. Vzhledem k tomu, že publikace je koncipována jako didaktická příručka a tedy míří především do škol, při výběru příběhů jsme se více zaměřili na oblast vzdělávání.
Přehled kapitol příručky:
- Dopad společenských změn po roce 1989 na život Romů
- Situace po roce 1989
- Období po roce 1993
- Sociální vyloučení
- Vysvětlení pojmu, historie používání pojmu i celého konceptu
- Jak vypadá sociálně vyloučená lokalita a jaké problémy mají její obyvatelé?
- Jak se děti sociálně vylučují?
- Jak jsme na tom?
- Jedná se o „romský problém“?
- Popis sociálně vyloučené lokality
- Terénní sociální práce
- Kudy vede cesta z „ghetta“?
- Počátky terénní sociální práce s Romy v České republice
- Segregace romských dětí v České republice
- Teorie a praxe - oficiální dokumenty a jejich kritika
- Možnosti řešení
- Projevy segregační praxe romských dětí ve vzdělávání
- Předškolní výchova
- Základní školy speciální a praktické
- Romské spádové základní školy
- Pedagogicko-psychologické poradny
- Vztah rodiny ke školní kariéře dítěte
- Použitá literatura a zdroje
- Slovníček základních pojmů
- Příběhy a aktivity
Tento materiál vznikl v rámci projektu Podpora principu integrace Romů prostřednictvím kurzů multikulturní výchovy pro pedagogy ZŠ a SŠ. Projekt je realizován ze státního rozpočtu České republiky a spolufinancován Evropskou unií, v rámci realizace Evropského fondu rovných příležitostí pro všechny (2007) - směrem ke spravedlivé společnosti v České republice. Tento materiál odráží výhradně názory autora a Evropská komise a Úřad vlády ČR nenesou zodpovědnost za žádné užití informací tam obsažených.