Přihlašujte se na 7. ročník konference S asistenty k lepší škole

Publikováno: 14. 8. 2024 Doba čtení: 6 minut
Přihlašujte se na 7. ročník konference S asistenty k lepší škole
© Foto: Tomáš Princ

Zveme všechny asistenty a asistentky pedagoga, vyučující i ředitele škol na 7. ročník konference S asistenty k lepší škole. Konference každoročně pořádaná Člověkem v tísni proběhne 22. října 2024 v Centru současného umění DOX v Praze a bude se věnovat psychické odolnosti, kompetencím asistenta pedagoga a dalším tématům. Konference se koná díky podpoře ze sbírky Lepší škola pro všechny.

PROGRAM KONFERENCE

Dopolední blok: 9:00 – 12:00

Jak posilovat odolnost v současném světě – Věra Roubalová Kostlánová, psychoterapeutka

Supervize jako nástroj péče a podpory nejen pro asistenty pedagogaAlexandra Petrů, Člověk v tísni, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně

Role asistentů pedagoga na ZŠ Neštěmická – příklady dobré praxe

- Marie Čápová, ředitelka školy
- Dominika Dudová, asistentka pedagoga pro 1. stupeň
- Michaela Ďurišová, oborová asistentka pedagoga pro 2. stupeň

Profesní kompetence a uplatnění asistentů pedagoga v praxi - Zbyněk Němec, Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

Příspěvek v jednání – Jan Mušuta, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Odpolední blok - praktické workshopy:

I. blok

A) Supervize jako nástroj péče o pedagogické pracovníky – Alexandra Petrů, Člověk v tísni

B) Sebepoškozování - nástroje podpory a intervence pro pedagogické pracovníky – Lucie Pivoňková, Člověk v tísni

C) Možnosti podpory žáků s traumatem - úvod do teorie attachmentu (teorie citové vazby) – Pavel Košák, Člověk v tísni

D) Jak efektivně motivovat dítě s ADHD  Markéta Dobiášová, lektorka vzdělávacích a podpůrných programů o ADHD

E) Práce s agresí  Martin Galbavý, psychoterapeut

II. blok

F) Emoční první pomoc EmotionAid – Lenka Krejčová, lektorka facilitátorka metody EmotionAid

G) Podpora žáků v psychické krizi/s duševním onemocněním – Radka Votavová, Michal Votava, Fokus Praha

H) Komunikace s rodiči v práci asistenta pedagoga  Lucie Pivoňková, Člověk v tísni

I) Spolupráce asistenta a pedagoga – Eva Tobková, asistentka pedagoga, ZŠ Černošice

J) Supervize jako nástroj péče o pedagogické pracovníky – Alexandra Petrů, Člověk v tísni

Předběžné přihlašování na konferenci

Na konferenci se můžete předběžně přihlásit zde. Předběžně přihlášeným zašleme na konci srpna přednostně závaznou přihlášku s možností výběru odpoledních workshopů.


Anotace workshopů

A) Supervize jako nástroj péče o pedagogické pracovníky – Alexandra Petrů, lektorka, supervizorka pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni

Workshop nabídne zkušenosti potřebné pro efektivní využití supervize ve školním prostředí. Workshop (s omezeným počtem 15 míst pro zajištění bezpečného prostředí) nabídne účastníkům praktickou ukázku supervize. Účastníci se také seznámí s konkrétními informacemi, jakým způsobem si vybrat supervizora, jaké jsou konkrétní kroky od rozhodnutí pro supervizi až po uskutečněné první supervizní setkání ve škole.

B) Sebepoškozování - nástroje podpory a intervence pro pedagogické pracovníky – Lucie Pivoňková, lektorka, supervizorka supervizorka pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni

Co vede žáky k sebepoškozování? Proč je tento fenomén mezi dospívajícími stále častější? Jaká je role pedagogických pracovníků? Na tyto a další otázky najdete odpověď na workshopu a zjistíte také, jakých základních chyb se vyvarovat, pokud chcete sebepoškozujícím se pomoci.

C) Možnosti podpory žáků s traumatem - úvod do attachment teorie (teorie citové vazby) – Pavel Košák, Člověk v tísni, lektor, supervizor pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni

Dnešní děti nezřídka přicházejí do škol z prostředí, které se nedá nazvat jako láskyplné, bezpečné a stabilní. Mnohdy nedostaly možnost narodit se ve středu milující rodiny. Často byly tyto děti vystaveny stresu již v období těhotenství matky, jiné byly zanedbávány, týrané, zneužívané, zažily válku. Mnohdy jsou tyto děti opuštěny rodiči a vyrůstají bez svých blízkých mimo rodiny. Tyto traumatické zážitky, prožité často ve velmi citlivém vývojovém období, výrazně mění budoucnost dětí, a to včetně možnosti úspěchu ve škole. Ve školách tak potkáváme děti s problémy s chováním, emocemi, poruchami učení, s nízkým sebehodnocením, somatizujícími, disociujícími a s problémy ve vztazích. Pojďme společně nalézt aspoň tucet praktických strategií pro podporu dětí, které neměli v životě příležitost prožít láskyplné, podporující vztahy v raném dětství.

D) Jak efektivně motivovat dítě s ADHD - Markéta Dobiášová, lektorka vzdělávacích a podpůrných programů o ADHD

Spolu s lektorkou, která má více než 10-letou praxi při práci s dětmi s ADHD, se seznámíte s principy pozitivní motivace a vysvětlíme si, proč není dobré používat motivaci negativní. Zároveň lektorka představí specializované motivační plány pro děti s ADHD a podrobně vysvětlí, na jakých principech jsou založeny a jak je lze jednoduše vytvořit pro domácí i školní prostředí. Součástí workshopu je také ukázka již vytvořených motivačních plánů a her. Závěrem bude prostor pro diskuzi a dotazy.

E) Práce s agresí - Martin Galbavý, psychoterapeut

Cílem workshopu je lépe porozumět agresi, s níž se učitelé a asistenti pedagoga mohou setkat při své práci ve škole. Na workshopu pochopíte mechanismy a emoce za agresí, které za agresí stojí, a naučíte se s agresivními projevy účinněji pracovat.

F) Emoční první pomoc EmotionAid – Lenka Krejčová, lektorka facilitátorka metody EmotionAid

Na workshopu si vyzkoušíte metodu emoční první pomoci EmotionAid. Jedná se o pět kroků práce s tělem a nervovou soustavou, které pomáhají zklidnit při stresu, napětí či úzkosti. Řekneme si, jak metodu používat pro seberegulaci a jak ji lze aplikovat v práci se žáky.

G) Možnosti podpory žáka s psychickými obtížemi obtížemi - Radka Votavová, Michal Votava, Fokus Praha

Na workshopu se účastníci seznámí s možnostmi, jak psychické obtíže či duševní onemocní u žáků vnímat, jaké varovné signály mohou pozorovat a jak o nich s žáky co nejlépe komunikovat, co vzájemnému rozhovoru pomáhá a čemu se rozhodně vyhnout. Workshop bude probíhat interaktivní formou, praktickými nácviky a vzájemnou diskuzí.

H) Komunikace s rodiči v práci asistenta pedagoga - Lucie Pivoňková, lektorka, supervizorka pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni

Chování rodičů se mění, komunikace s nimi se také proměňuje a pro pedagogické pracovníky je často nelehkou výzvou. Společně budeme hledat základní principy, jak najít s rodiči společnou řeč.

I) Spolupráce asistenta pedagoga a učitele - Eva Tobková, asistentka pedagoga, ZŠ Černošice

Funkční a efektivní spolupráce asistenta pedagoga a učitele je základní podmínkou skutečného zapojení asistenta pedagoga do práce s žáky i do celkového života třídy a školy. Tato spolupráce patří rovněž mezi podmínky existence bezpečného a podnětného prostoru ve třídě pro jednotlivé žáky a celý kolektiv. Podmínkou funkční a efektivní spolupráce asistenta pedagoga a učitele je vzájemná důvěra a respekt. Učitel by měl být řídícím orgánem třídy a asistent pak jeho srdcem.

J) Supervize jako nástroj péče o pedagogické pracovníky – Alexandra Petrů, lektorka, supervizorka pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni

Workshop nabídne zkušenosti potřebné pro efektivní využití supervize ve školním prostředí. Workshop (s omezeným počtem 15 míst pro zajištění bezpečného prostředí) nabídne účastníkům praktickou ukázku supervize. Účastníci se také seznámí s konkrétními informacemi, jakým způsobem si vybrat supervizora, jaké jsou konkrétní kroky od rozhodnutí pro supervizi až po uskutečněné první supervizní setkání ve škole.



Autor: Václav Zeman

Související články