Přihlašujte se na 7. ročník konference S asistenty k lepší škole
Publikováno: 14. 8. 2024 Doba čtení: 6 minutZveme všechny asistenty a asistentky pedagoga, vyučující i vedení škol na 7. ročník konference S asistenty k lepší škole. Konference každoročně pořádaná Člověkem v tísni proběhne 22. října 2024 v Centru současného umění DOX v Praze a bude se věnovat psychické odolnosti, kompetencím asistenta pedagoga a dalším tématům. Konference se koná pod záštitou manželky prezidenta ČR Evy Pavlové. Konference se uskuteční díky podpoře ze sbírky Lepší škola pro všechny.
Přihlašování na konferenci
V tuto chvíli jsou na konferenci volná místa na dopolední část programu, na odpolední workshopy Vás budeme evidovat jako náhradníky. V případě zájmu se můžete přihlásit ZDE.
Živý stream dopoledního bloku konference můžete sledovat ZDE.
Kontakt: alena.svobodova@clovekvtisni.cz
PROGRAM KONFERENCE
Dopolední blok: 9:00 – 12:00
Jak posilovat odolnost v současném světě – Věra Roubalová Kostlánová, psychoterapeutka
Supervize jako nástroj péče a podpory nejen pro asistenty pedagoga – Alexandra Petrů, Člověk v tísni, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně
Role asistentů pedagoga na ZŠ Neštěmická – příklady dobré praxe
- Marie Čápová, ředitelka školy
- Dominika Dudová, asistentka pedagoga pro 1. stupeň
- Michaela Ďurišová, oborová asistentka pedagoga pro 2. stupeň
Očekávané kompetence a standard činnosti asistenta pedagoga - Zbyněk Němec, Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Kompetence asistentů pedagoga a výhledy do budoucna – Jan Vörös Mušuta, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Odpolední blok - praktické workshopy:
I. blok
A) Supervize jako nástroj péče o pedagogické pracovníky – Alexandra Petrů, Člověk v tísni
B) Komunikace s rodiči v práci asistenta pedagoga – Lucie Pivoňková, Člověk v tísni
C) Možnosti podpory žáků s traumatem - úvod do teorie attachmentu (teorie citové vazby) – Pavel Košák, Člověk v tísni
D) Jak efektivně motivovat dítě s ADHD – Markéta Librová (Dobiášová), lektorka vzdělávacích a podpůrných programů o ADHD
E) Práce s agresí – Martin Galbavý, psychoterapeut
II. blok
F) Emoční první pomoc EmotionAid – Lenka Krejčová, lektorka facilitátorka metody EmotionAid
G) Možnosti podpory žáků s psychickými obtížemi – Radka Votavová, Michal Votava, Fokus Praha
H) Sebepoškozování - nástroje podpory a intervence pro pedagogické pracovníky – Lucie Pivoňková, Člověk v tísni
I) Spolupráce asistenta a pedagoga – Eva Tobková, asistentka pedagoga, ZŠ Černošice
J) Podpora žáků v krizových situacích a principy krizové intervence – Alexandra Petrů, Člověk v tísni
Podpořte sbírku Lepší škola pro všechny
Konference S asistenty k lepší škole byla podpořena ze sbírky Lepší škola pro všechny. Do aktuálního ročníku této sbírky můžete přispět zde:
Anotace workshopů
A) Supervize jako nástroj péče o pedagogické pracovníky – Alexandra Petrů, lektorka, supervizorka pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni
Workshop nabídne zkušenosti potřebné pro efektivní využití supervize ve školním prostředí. Workshop (s omezeným počtem 15 míst pro zajištění bezpečného prostředí) nabídne účastníkům praktickou ukázku supervize. Účastníci se také seznámí s konkrétními informacemi, jakým způsobem si vybrat supervizora, jaké jsou konkrétní kroky od rozhodnutí pro supervizi až po uskutečněné první supervizní setkání ve škole.
B) Komunikace s rodiči v práci asistenta pedagoga - Lucie Pivoňková, lektorka, supervizorka pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni
Chování rodičů se mění, komunikace s nimi se také proměňuje a pro pedagogické pracovníky je často nelehkou výzvou. Společně budeme hledat základní principy, jak najít s rodiči společnou řeč.
C) Možnosti podpory žáků s traumatem - úvod do attachment teorie (teorie citové vazby) – Pavel Košák, Člověk v tísni, lektor, supervizor pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni
Dnešní děti nezřídka přicházejí do škol z prostředí, které se nedá nazvat jako láskyplné, bezpečné a stabilní. Mnohdy nedostaly možnost narodit se ve středu milující rodiny. Často byly tyto děti vystaveny stresu již v období těhotenství matky, jiné byly zanedbávány, týrané, zneužívané, zažily válku. Mnohdy jsou tyto děti opuštěny rodiči a vyrůstají bez svých blízkých mimo rodiny. Tyto traumatické zážitky, prožité často ve velmi citlivém vývojovém období, výrazně mění budoucnost dětí, a to včetně možnosti úspěchu ve škole. Ve školách tak potkáváme děti s problémy s chováním, emocemi, poruchami učení, s nízkým sebehodnocením, somatizujícími, disociujícími a s problémy ve vztazích. Pojďme společně nalézt aspoň tucet praktických strategií pro podporu dětí, které neměli v životě příležitost prožít láskyplné, podporující vztahy v raném dětství.
D) Jak efektivně motivovat dítě s ADHD - Markéta Librová, lektorka vzdělávacích a podpůrných programů o ADHD
Spolu s lektorkou, která má více než 10-letou praxi při práci s dětmi s ADHD, se seznámíte s principy pozitivní motivace a vysvětlíme si, proč není dobré používat motivaci negativní. Zároveň lektorka představí specializované motivační plány pro děti s ADHD a podrobně vysvětlí, na jakých principech jsou založeny a jak je lze jednoduše vytvořit pro domácí i školní prostředí. Součástí workshopu je také ukázka již vytvořených motivačních plánů a her. Závěrem bude prostor pro diskuzi a dotazy.
E) Práce s agresí - Martin Galbavý, psychoterapeut
Cílem workshopu je lépe porozumět agresi, s níž se učitelé a asistenti pedagoga mohou setkat při své práci ve škole. Na workshopu pochopíte mechanismy a emoce za agresí, které za agresí stojí, a naučíte se s agresivními projevy účinněji pracovat.
F) Emoční první pomoc EmotionAid – Lenka Krejčová, lektorka facilitátorka metody EmotionAid
Na workshopu si vyzkoušíte metodu emoční první pomoci EmotionAid. Jedná se o pět kroků práce s tělem a nervovou soustavou, které pomáhají zklidnit při stresu, napětí či úzkosti. Řekneme si, jak metodu používat pro seberegulaci a jak ji lze aplikovat v práci se žáky.
G) Možnosti podpory žáků s psychickými obtížemi - Radka Votavová, Michal Votava, Fokus Praha
Na workshopu se účastníci seznámí s možnostmi, jak psychické obtíže či duševní onemocní u žáků vnímat, jaké varovné signály mohou pozorovat a jak o nich s žáky co nejlépe komunikovat, co vzájemnému rozhovoru pomáhá a čemu se rozhodně vyhnout. Workshop bude probíhat interaktivní formou, praktickými nácviky a vzájemnou diskuzí.
H) Sebepoškozování - nástroje podpory a intervence pro pedagogické pracovníky – Lucie Pivoňková, lektorka, supervizorka supervizorka pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni
Co vede žáky k sebepoškozování? Proč je tento fenomén mezi dospívajícími stále častější? Jaká je role pedagogických pracovníků? Na tyto a další otázky najdete odpověď na workshopu a zjistíte také, jakých základních chyb se vyvarovat, pokud chcete sebepoškozujícím se pomoci.
I) Spolupráce asistenta pedagoga a učitele - Eva Tobková, asistentka pedagoga, ZŠ Černošice
Funkční a efektivní spolupráce asistenta pedagoga a učitele je základní podmínkou skutečného zapojení asistenta pedagoga do práce s žáky i do celkového života třídy a školy. Tato spolupráce patří rovněž mezi podmínky existence bezpečného a podnětného prostoru ve třídě pro jednotlivé žáky a celý kolektiv. Podmínkou funkční a efektivní spolupráce asistenta pedagoga a učitele je vzájemná důvěra a respekt. Učitel by měl být řídícím orgánem třídy a asistent pak jeho srdcem.
J) Podpora žáků v krizových situacích a principy krizové intervence – Alexandra Petrů, lektorka, supervizorka pro pedagogické pracovníky, Člověk v tísni
Workshop bude zaměřen na podporu žáků a studentů nacházejících se v krizových situacích. Na konkrétních příkladech ze školní praxe se seznámíme a pokusíme aplikovat základy a principy krizové intervence, které nám mohou pomoci tyto situace řešit bezpečným způsobem. Jak pro nás, pedagogické pracovníky, tak i pro žáky a studenty, kteří potřebují naši okamžitou pomoc. Podíváme se na dopady krize v prožívání a chování žáků ve škole a na vliv krize na jejich školní úspěšnost. Dále si zprostředkujeme možnosti spolupráce s organizacemi, které nám mohou být v řešení obtížných situací žáků a studentů nápomocny.