Připravili jsme nový online kurz pro práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem v českých školách

Publikováno: 22. 9. 2023 Doba čtení: 4 minuty
Připravili jsme nový online kurz pro práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem v českých školách
© Foto: Violetta Piatnytska

Nový online kurz rozšiřuje předchozí části kurzu pro ukrajinské asistenty a asistentky pedagoga. Obsahuje kurz českého jazyka zaměřený specificky na školní prostředí a kurz práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve škole postavený na několika příbězích konkrétních dětí.

„Tento online kurz mohou využít ukrajinští asistenti a asistentky pedagoga, kteří si díky němu mohou rozšířit své pedagogické dovednosti, i česky mluvící učitelé a asistenti a asistentky pedagoga, kteří ve třídách pracují s žáky s odlišným mateřským jazykem,“ popisuje využití kurzu Veronika Kartáková, která v Člověku v tísni působí jako metodička vzdělávání ukrajinských žáků a pedagogických pracovníků.


Obě části online kurzu jsou bezplatné a jsou všem zájemcům dostupné na adresách kurz-cestiny.clovekvtisni.cz a kurz-lepsiskola.clovekvtisni.cz. Absolventi kurzu získají certifikát, který jim potvrdí úspěšné absolvování kurzu.

„Tento online kurz mohou využít ukrajinští asistenti a asistentky pedagoga, kteří si díky němu mohou rozšířit své pedagogické dovednosti, i česky mluvící učitelé a asistenti a asistentky pedagoga, kteří ve třídách pracují s žáky s odlišným mateřským jazykem.“

/Veronika Kartáková, metodička vzdělávání ukrajinských žáků a pedagogických pracovníků/  

Kurz Děti s OMJ v české škole má celkem čtyři kapitoly, které na konkrétních příbězích a situacích přibližují témata i výzvy, se kterými se ve školách setkávají pedagogičtí pracovníci pracující ve školách s dětmi s odlišným mateřským jazykem. Pedagogům i asistentům pedagoga tak kurz přiblíží konkrétní možné kroky i návrhy, jak mohou pracovat s jazykovou bariérou těchto žáků, jak mohou podpořit  integraci těchto dětí do třídního kolektivu i to jak postupovat ve chvílích, kdy tito žáci z různých důvodů ztrácí motivaci k učení. Kurz obsahuje i kapitola zaměřenou na různé formy psychohygieny samotných asistentů a asistentek pedagoga.

Kurz češtiny obsahuje celkem 11 kapitol rozdělených do dvou částí – první se věnuje slovní zásobě a gramatice, druhá část pak reakcím v různých situacích ve škole. V kurzu se jeho účastníci dozví například, co budou potřebovat v třídě české školy, jak se orientovat v jejích prostorech a jak probíhá typický školní den v české škole. Na modelových situacích si vyzkouší komunikaci s ostatními členy učitelského sboru a s rodiči v různých situacích.

“Kurz podle mě obsahuje velmi autentické situace, se kterými se ve školách všichni setkáváme i jasné a praktické návrhy jejich řešení, které může každý pedagog či jeho asistent využít prakticky ihned. Myslím, že kurz a jeho doporučení budou vhodné nejen pro práci s dětmi z Ukrajiny, ale i pro práci s dětmi s jinými mateřskými jazyky, jakou jsou třeba vietnamština, ruština nebo romština,” popisuje svou zkušenost Tetiana Miskevych, ukrajinská asistentka pedagoga, která se zapojila do testování kurzu během jeho příprav.

Na vzniku kurzu se podíleli odborní lektoři a metodici z Člověka v tísni a ze společnosti Educasoft Solutions s.r.o., která zajistila technickou část tvorby online kurzu. Autoři kurzu jeho obsah konzultovali i s ukrajinskou psycholožkou Olenou Stelmashenko a se zástupci dalších organizací, které mají dlouhodobou zkušenost s práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem (Meta, o.p.s., České centrum Kyjev). Kurzy byly vytvořeny díky podpoře ze sbírky SOS Ukrajina, daru Ministerstva zahraničních věcí, Čínské republiky Tchaj-wan a Citi Foundation.

Kurz Děti s OMJ v české škole se skládá z těchto kapitol: 

1) Darya a jazyková bariéra

2) Olena a integrace do kolektivu

3) Roman a demotivace

4) Anna a psychohygiena

Ukázka z příběhu žáka s OMJ v české škole:

Darya

Jsem z jednoho velkého města na Ukrajině. Bydlela jsem s rodiči a se svým psem Rexem v paneláku. Do České republiky mě přivezla maminka. Bydlí tady moje teta Nasťa a ta mamince řekla, že se o mě postará. Bydlím s ní, se strýcem Mykolou a s bratrancem Tarasem. Je mi devět let. Chodím do třetí třídy, do stejné školy jako Taras. Ten je už v devítce, školu dobře zná, tak mi všechno ukázal.

Líbí se mi park, který máme vedle domu, protože vypadá jako park u mojí školy na Ukrajině. Ale ve škole se mi nelíbí. Vždycky, když se paní učitelka na něco ptá, tak chci odpovědět, ale nemůžu, protože nevím, jak se to řekne česky. Připadám si potom hloupě. Ale já hloupá nejsem!

Mám ráda hudbu, na Ukrajině jsem se učila hrát na piano a chodila jsem taky na zpěv. Taky jsem moc ráda jezdila na olympiády z ukrajinštiny, kde jsem vždycky byla první nebo druhá. Ještě mám moc ráda zvířata, moc se mi stýská po Rexovi. Až budu dospělá, chtěla bych být asi veterinářkou nebo učitelkou. 

Více informací o kurzu poskytne:




Autor: Václav Zeman

Související články