Projektovou výukou ke klimatickému vzdělávání? Stáhněte si zdarma novou metodickou příručku
Publikováno: 15. 3. 2022 Doba čtení: 2 minutyKolektiv autorů pod křídly vzdělávacích programů organizace Člověk v tísni vydal čerstvou metodickou příručku, která poslouží zejména učitelům středních škol, ale i 2. stupni základních k inspiraci a správnému nastavení projektové výuky ve vzdělávání – se zaměřením na témata klimatické změny.
Jak začít s projektovou výukou, aby splnila všechna očekávání, cíle a navíc žáky a studenty bavila? A jak díky ní rozvíjet povědomí o klimatické změně a nadchnout studenty pro environmenální témata?
V nové metodické příručce s jednoduchou a přehlednou grafikou na 114 stranách najdete:
- Co je (a co už není) projektové vyučování?
- Jak s projektovou výukou začít, na co si dát pozor?
- Konkrétní metody pro přípravu, realizaci a hodnocení projektů – včetně osnovy
- Proč vsadit na projektovou výuku právě v klimatickém vzdělávání?
- 6 případových studií = ukázek realizovaných školních projektů z různých škol na téma klimatické změny
A mnoho dalších tipů, zkušeností a zdrojů inspirace.
křížem krážem projektovou výukou s odborníky
Úvodu do teorie projektové výuky, s názvem „Křížem krážem projektovou výukou“, se ujala autorka Nataša Mazáčová, odborná mentorka učitelů, řešitelka rozvojových projektů MŠMT a specialistka na rozvoj pedagogických dovedností.
Kapitole „Projektová výuka v klimatickém vzdělávání“ se věnuje Jan Činčera, docent z Katedry environmentálních studií Masarykově univerzitě v Brně a specialista na environmentální výchovu a její evaluaci. Osvětlí, jak přirozeně vést žáky k environmentálně odpovědnému chování i proč jsou právě projekty naprosto klíčovou metodou výuky klimatických témat.
„Příručka byla vytvořena spolu s učiteli pro učitele. Doufáme, že popisy školních projektů pro vás budou motivací pustit se s žáky do podobných či zcela originálních vlastních aktivit,“ říká Kateřina Sequensová, koordinátorka vzdělávacích projektů a jedna z editorek publikace.
Příklady školních projektů na téma klimatické změny
Mezi 6 ukázkami realizovaných projektů najdete projekty z těchto škol: Gymnázium Přírodní škola, Gymnázium Na Zatlance, Gymnázium Jana Keplera, Slezské gymnázium Opava, Gymnázium Frýdlant a Scio škola Praha 6.
Dozvíte se, jak v rámci výuky vznikly třeba „klimabudky“, jak dopadl projekt na téma emise, anebo studentská klimatická expedice na Kokořínsko.
* Materiál vznikl za finanční podpory Evropské komise a České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí České republiky v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Za obsah materiálu nese odpovědnost organizace Člověk v tísni, o.p.s. Informace zde uvedené nejsou oficiálním stanoviskem Evropské unie a Ministerstva zahraničních věcí České republiky.