Pusťte si záznamy vystoupení na konferenci „S asistenty k lepší škole 2022“
Publikováno: 27. 10. 2022 Doba čtení: 3 minutyJiž popáté jsme letos pořádali konferenci S asistenty k lepší škole, konala se 18. října v Centru současného umění DOX v Praze. Pokud jste se jí nemohli zúčastnit osobně, můžete si alespoň pustit záznam dopoledních příspěvků na našem Youtube kanálu.
Konference se věnovala obtížným situacím v životě dítěte a roli asistentů pedagoga. Na programu konference byly odborné příspěvky vztahující se k aktuálním událostem a tématům souvisejícím s prací asistentů pedagoga ve školách, jako jsou práce dvojjazyčných asistentů ve třídách s ukrajinskými žáky nebo zvažované návrhy ministerstva školství na parametrizované přidělování prostředků na asistenty pedagoga školám.
Ze záznamu si můžete pustit i panelovou diskuzi s účastí ředitele školy, asistentky pedagoga i metodičky prevence a nebo vystoupení zahraničního hosta konference, kterým byla Janette Motlová, ředitelka Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie v Bratislavě.
Zde najdete záznamy jednotlivých vystoupení:
Šimon Pánek: Úvodní slovo ředitele společnosti Člověk v tísni
Ředitel společnosti Člověk v tísni Šimon Pánek na úvod konference „S asistenty k lepší škole“ přivítal její účastníky a poděkoval asistentkám a asistentům pedagoga za jejich podporu pedagogů i žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českých školách.
J. Mottlová: Využití práce s emocemi ve školském prostředí
Janette Motlová, ředitelka Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie v Bratislavě, ve svém příspěvku sdílela svoje zkušenosti, jak v podpoře žáků a jejich rozvoji využít práci s emocemi a příběhem a jak může asistent či pedagog díky práci s emocemi dětem pomoci rozvíjet jejich vlastní příběh a poznání.
M. Černý /MŠMT/: Záměr MŠMT na parametrizaci pozice asistenta pedagoga v základních školách a ukrajinský asistent pedagoga
Ředitel odboru základního vzdělávání na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy Michal Černý ve svém příspěvku představil návrh parametrizace asistentů pedagoga – podle jakých kritérií by podle návrhu MŠMT měli asistenti být přidělováni do škol.
T. Machalík /NPI/: Standard práce a vzdělávání asistentů pedagoga, možnost podpory asistentů z NPI
Tomáš Machalík z Národního pedagogického institutu ve svém příspěvku představil připravovaný standard činnosti a s tím související standard studia asistenta pedagoga a další možnosti vzdělávání asistentů.
M. Poeta, Z. Prokopová /META, o.p.s./: Kdo je dvojjazyčný asistent pedagoga a proč ho české školství nyní potřebuje víc než kdy dřív?
Milena Poeta a Zuzana Prokopová z META, o.p.s. ve svém příspěvku představily specifika pozice dvojjazyčný asistent pedagoga, výhody zapojení těchto asistentů do vzdělávání cizojazyčných žáků a jak mohou tito asistenti pomoci ve vzdělávání a integraci žáků z Ukrajiny.
Panelová diskuze Podpora dětí v obtížných situacích: zkušenosti a příklady dobré praxe ze škol
Daniel Koblen, ředitel ZŠ Nový Bor, Světlana Voráčková, asistentka pedagoga ze ZŠ Plynárenská v Teplicích, Martina Vávrová, metodička prevence ze ZŠ Zbraslav a Alexandra Petrů, lektorka supervizních skupin pro asistenty a vyučující v debatě sdíleli zkušenosti s integrací žáků s Ukrajiny, s podporou dětí v obtížných situacích nebo psychickými problémy. Diskutovali také o tom, jak by se jejich škol a především žáků dotkla tzv. „parametrizace“ asistentů pedagoga, připravovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Podrobnosti o konferenci i o další podpoře asistentů pedagoga a škol najdete na stránce www.clovekvtisni.cz/varianty.