Sborová poezie a odhodlání. Život dvanáctileté Ayi v zemi, kde je už desátým rokem válka
Publikováno: 20. 3. 2020 Doba čtení: 3 minutyDvanáctiletá Aya sdílí pokoj se svými šesti sourouzenci. V tomtéž pokoji si hrají, jedí a dělají domácí úkoly. Ayin život nebyl a stále není snadný. Tři dny po narození přišla o svého otce, její matka se pak znovu vdala. Když v roce 2012 vypukla v Sýrii válka, musela rodina opustit svůj domov v Aleppu a přestěhovat se do malé vesnice, kde žili společně s Ayiným nevlastním otcem a prarodiči.
Navzdory těžkým okolnostem, které jí v životě potkaly, je Aya otevřená, energická a stará se o svou rodinu. “Mám je všechny moc ráda,” říká o všech svých sourozencích, těch vlastních I nevlastních.
Kromě své rodiny, má Aya ráda ještě poezii a školu. Věří, že právě díky škole z ní jednoho dne bude doktorka. “Nikdy jsem Ayu nemusel k učení nutit,” říká Ayin učitel Omar, který ji zná a učí od čtvrté třídy.
Když byla Aya menší, znala jen básničky, které si zapamatovala z učebnic. Pod dohledem svého učitele je pak začala zpívat. Netrvalo dlouho a Ayin talent a ambice překonaly možnosti, které jí nabízel školní kurz. Začala se učit básně plné přísloví a moudrosti, například od arabského spisovatele, teologa a imáma aš-Šáfi'ího.
دع الأيام تفعل ما تشاء
وطب نفسا إذا حكم القضاء
Nech dny, ať si dělají, co chtějí
a buď rád, když osud rozhodne*
V Idlibu není snadné přemýšlet o budoucnosti, protože všechno je nejisté a situace se může kdykoliv změnit. Před několika lety byla Ayina škola zasažena leteckým útokem, s touto událostí se žáci snaží vypořádat dodnes.
“Před týdnem zasáhly bomby sousední vesnici,” říká učitel Omar. Ačkoliv byli jejich studenti evakuováni, bojí se vrátit do školy. "Spousta z nich přišla o své rodiče,” dodává. Když konflikt přerušil vzdělávací a školní systém v severozápadní Sýrii, Omar děti tři roky vyučoval jako dobrovolník. Člověk v tísni podpořil školu, kterou navštěvuje Aya díky financování britské vlády. Díky tomu mohli učitelé jako je Omar pokračovat ve své práci a vzdělávat děti – i přesto, že v Sýrii je už desátým rokem válka.
Aya ale ani v těžkých podmínkách nepolevila, soustředila se na své studium a pátou třídu zakončila s excelentními výsledky – získala maximum možných bodů.
“Z jedné zkoušky jednou dostala 9,5 bodu z 10 a byla z toho moc smutná,” říká s úsměvem Ayin nevlastní otec Hussam.
“Každý učitel, který učí delší dobu ty stejné děti, pozná rozdíl,” popisuje svou zkušenost Omar, který své žáky podporoval, když měli s učením problémy a viděl, jací byli před útoky a poté. Jak Omar dodává, jejich pokrok a zlepšení spolu s psychosociální pomocí posílily žákům sebevědomí a morálku.
“Když žáci nejsou psychologicky a morálně připraveni na hodinu, nebude se jim dobře učit,” vysvětluje Omar.
Aye dala psychosociální podpora ještě mnohem vice odhodlání.
“Aya má opravdu silnou povahu. Je velmi společenská, ačkoliv je vážná. Miluje své přátele a oni milují ji. Bere věci vážně a míjí ji některé problémy, které řeší její vrstevníci, jde si za svým,” dodává Omar.
I díky své mimořádné vyspělosti a síle se dokázala vypořádat se situací v rodině po té tragické události. Bez vedení a motivace svého učitele by se ale Aya neodvážila být tak kreativní a začít psát poezii sama v krásných arabských verších.
أنا في الصبح تلميذ وبعد الظهر نجار
فلي قلم وقرطاس وإزميل ومنشار
أنا في الصبح تلميذ وبعد الظهر فلاح
أزرع خضرة شتى ورمان وتفاح
Ráno jsem studentkou a odpoledne tesařkou
A tak držím pero a papír a dláto a pilu
Ráno jsem studentkou a odpoledne selkou
Sázím mnoho zeleniny a jablek i granátových*
Po devíti letech války v Sýrii nemohou téměř 2 miliony dětí ve školním věku chodit do školy a jedna ze tří škol byla kvůli bojům zničena. Díky podpoře UK aid od britské vlády jsme poskytli školám vybavení a žákům pomůcky. Vyškolili jsme učitele, aby školy mohly zůstat otevřené a studenti měli šanci na lepší budoucnost. Od roku 2017 do roku 2019 navštěvovalo každý rok námi podporované školy vice než 4000 studentů a dalších 35 škol jsme opravili.