Serhij si hrou zlepšil češtinu. Rozšiřujeme online podporu vzdělávání i pro další děti

Publikováno: 10. 2. 2024 Doba čtení: 3 minuty
Serhij si hrou zlepšil češtinu. Rozšiřujeme online podporu vzdělávání i pro další děti
© Foto: Martin Kovalčík

Dobrovolníka Martina a osmáka Serhije propojila naše virtuální pobočka. Serhij pochází z Ukrajiny a společně se svou rodinou utekl kvůli ruské agresi do Česka. Začal tu chodit do školy. Je velmi chytrý, dokonce vyhrál okresní matematickou olympiádu, ve školním kolektivu mu to bylo spíš ale na obtíž. Slabší čeština to jen umocňovala. Proto se jeho maminka obrátila na nás.

V rámci online podpory vzdělávání, tzv. ‘virtuální pobočky‘, jsme loni spolupracovali se 130 dětmi nebo jejich rodiči. Nyní navyšujeme kapacity a službu rozšiřujeme více i na české děti zejména z oblastí, kde přímo nepůsobíme a podobná podpora je v lokalitě spíš nedostupná.

Serhijova rodina přijela do Česka před rokem a půl. Maminka, tatínek, babička a mladší bratr. Tatínek na tom byl už tehdy po zdravotní stránce špatně a bohužel brzy po příjezdu zemřel. Maminka tak najednou byla na všechno sama, musela se v nové zemi zorientovat, najít bydlení (nejdříve na ubytovně, později v podnájmu), práci, poslat jednoho syna do školy a pro druhého najít školku.

Počátky byly složité. Jazyková bariéra zavírala mnohé dveře, péče o nemocného tatínka byla vyčerpávající a neunavitelný mladší bráška neustále vyžadoval pozornost. Prodrat se českou byrokracií také nebylo snadné, stejně jako najít si práci, aby rodina mohla důstojně žít. Na to všechno se začaly nabalovat Serhijovy potíže ve škole. 

Chlapec je nesmírně inteligentní, má obrovský talent na matematiku a logiku, na druhou stranu není příliš sociálně zdatný, což zesiluje nedostačující znalost češtiny. Dostával se do slovních i fyzických potyček, a jeho, dnes již bývalá, třída mu dávala jasně najevo, že do ní nepatří. Těžce to nesl Serhij i maminka. Cítili se v Česku nepřijatí.

Když se maminka dozvěděla o existenci naší virtuální pobočky, neváhala, a požádala nás o pomoc. Serhije se ujal náš dobrovolník Martin, který měl za úkol pomoci mu s češtinou, rozmluvit ho a celkově ho podpořit v začlenění mezi vrstevníky.

‘Virtuální pobočka‘ v roce 2023 podpořila:

  • 84 dětí (doučováním, přípravou na přijímací zkoušky)
  • 46 dospělých (poradenstvím, zapůjčením techniky, asistencí při jednání se školou)
  • ve spolupráci s 58 dobrovolníky (nábor, zaškolení, metodická podpora, vzdělávání, intervize)

Martin přišel se skutečně originální myšlenkou, a to pojmout doučování jako Dračí doupě. Pro toho, kdo nikdy Dračí doupě nehrál: hra je vyprávěcí, a hráči v ní vytváří svůj vlastní svět, ve kterém hrají za své vymyšlené postavy. Přesně to začal dělat i Serhij s Martinem. Společně si vyprávějí a sepisují deník, co během setkání jejich postavy zažily. Martin trvá na tom, aby celá hra probíhala jen v češtině. V rámci rozvíjení příběhu opravuje Serhijovi výslovnost, nebo ho nabádá přemýšlet v 1. osobě pro snazší vplutí do příběhu a zvědomování si českého jazyka.

Takzvaný edugaming (edukativní hry) je velmi efektivní a pro studenty zajímavý způsob výuky. Proto se také jeho využití stále častěji uplatňuje v různých učebních plánech. Studenti tuto formu komunikace snadno vnímají, mají důvěru k učiteli nebo mentorovi a jsou dobře motivováni.

„Budeme moc rádi, když se na nás dál budou obracet jak zájemci o doučování, tak ti, kteří s námi chtějí spolupracovat jako dobrovolníci doučovatelé. Online podpora je flexibilnější, časově méně náročná a geograficky nevázaná  někdo v Austrálii může doučovat někoho na ubytovně v Aši. A i přes monitor lze navázat vztah a spoustu se toho naučit,“ podotýká metodička Petra Macková s tím, že samozřejmostí je zaškolení, metodická podpora, možnost vzdělávání a intervize.

Máte zájem i Vy pomoci ukrajinským nebo českým dětem a mladým lidem s českým jazykem a dalšími předměty?
Kontaktujte nás na virtualni.pobocka@clovekvtisni.cz
Autor: Kateřina Fuksová a ČvT

Související články