Šíříme osvětu o COVID-19 v Iráku

Publikováno: 7. 5. 2020 Doba čtení: 4 minuty
Šíříme osvětu o COVID-19 v Iráku
© Foto: People in Need

Když se do Iráku začal šířit nový typ koronaviru, vládní představitelé rychle zareagovali. Přesto, že stát stále řeší dopady konfliktu s tzv. islámským státem, například problémy lidí, kteří museli utéct ze svých domovů, včas omezil volný pohyb osob. Na začátku května irácké Ministerstvo zdravotnictví zaznamenalo 2300 nakažených a 100 mrtvých na COVID-19.

Člověk v tísni v Iráku brzy začal v boji s koronavirem pomáhat. V dubnu spustil osvětovou kampaň o nemoci, jejích příznacích, prevenci a dopadech. Informace naše týmy šířily ode dveří ke dveřím, ale také pomocí Facebooku. Dostaly se k desetitisícům lidí v oblasti Ninive.

Boj s koronavirem se stal součástí již běžícího projektu, který pomáhá vnitřním uprchlíkům, navrátilcům i lidem, kteří je přijali k sobě. Financuje ho Evropská unie (EU Regional Trust Fund MADAD), a také česká vláda. Pracujeme společně s partnerskými organizacemi Polish Humanitarian Action (PAH), ACTED a Welthungerhilfe (WHH) z Alliance2015. Přizpůsobili jsme aktivity projektu současnému problému s nemocí COVID-19. „Ještě než vypukla pandemie koronaviru, Člověk v tísni se soustředil na opravu rozbité vodní infrastruktury ve městě Mosul,“ říká programový manažer Wael Saad a dodává: “V naší kampani jsme se zaměřili na změny chování lidí v souvislosti s vodou, sanitací a hygienou, tedy na prevenci v komunitách. Víme, že ta je stěžejní, protože přístup k čisté vodě a správná hygiena může šíření viru zabránit.“

Zprávy pro 1000 rodin

Šíření informací přímo ve městě se ukázalo jako nejvíce efektivní. „Díky tomu, že vyškolení pracovníci mluvili přímo s rodinami, mohli přizpůsobit osvětu jejich současné situaci,“ říká Saad. „Mohli jsme odpovídat na jejich konkrétní dotazy a bojovat s mýty, které se v komunitách šíří.“

Osvěta v domácnostech má několik rovin. Nejdříve pracovníci vysvětlují, co je koronavirus, pak popisují symptomy COVID-19 a jak se šíří. „Návštěva pak pokračuje tak, že týmy vysvětlují hygienické postupy, které šíření viru můžou zabraňovat a rodiny ochrání. Příkladem je důkladné mytí rukou a pravidlo dvaceti vteřin,“ popisuje Saad. Na konci 10-15ti minutové návštěvy dostanou lidé leták s dalšími informacemi, který obsahuje také telefonní číslo pro zpětnou vazbu. Bezpečnostní pravidla platí po celou dobu návštěvy pro tým Člověka v tísni i obyvatele města.

Než jsme spustili tuhle kampaň, tak se lidé o koronaviru dozvídali hlavně z televize. Saad říká: „V 10 čtvrtích, kam jsme cílili naši pomoc, byl Člověk v tísni vůbec první, kdo zaťukal na dveře a sdílel s lidmi informace a odpovídal na jejich otázky.“

Boj s mýty o koronaviru

Lidé, jako je čtyřiašedesátiletý Duraid, otec šesti dětí, naše návštěvy ocenili: „Tyhle zprávy jsou pro nás opravdu důležité, protože mnoho z nás nemá internet a další informační zdroje. Díky projektu jsme se naučili, jak si doma vyrobit dezinfekční prostředky. To jsme nevěděli. Také teď od ostatních dodržujeme odstup a zůstáváme doma, abychom ochránili rodinu.“

Lidé se často ptali na mýty, které se v komunitách rychle šíří. Týkají se mnohdy alternativní medicíny a přírodních léků na COVID-19. „Někteří lidé věří, že jim pomůže jíst česnek a cibuli, aby si zvýšili imunitu a zabránili tak nakažení virem. Mezi další běžné mýty patří informace, že pomáhá citrónový džus a vitamín C. Nebo se říká, že pití horké vody a vdechování kouře z rostliny peganum může léčit nemoc i jí zabraňovat,“ říká Saad.

Než jsme navštívili Šamsu a jejích 10 členů domácnosti, tak všechny informace o COVID-19 dozvěděla z televize, nebo po telefonu od Ministerstva zdravotnictví a z krizové linky. „Člověk v tísni mi odpověděl na otázky. Bylo to přínosné, protože nemáme internet,“ říká padesátiletá žena v domácnosti a dodává: „Naučili jsme se správně mýt si ruce a vyrábět desinfekci. Víme, že nejlepší prevence je správné mytí rukou a zůstat doma.“

Kampaň na Facebooku zasáhla 300 000 lidí

Týmy Člověka v tísni už navštívily přes 1000 rodin. Kromě toho lepí v ulicích plakáty s důležitými informacemi a ty pak šíří také pomocí facebookové stránky People in Need Iraq. Příspěvky už se dostaly skoro k 300 000 lidí. „Kvůli tomu, že místní vláda nařídila domácí izolaci, bylo složité dostat informace přímo k lidem. Chtěli jsme je rozšířit do co nejvíce domácností v oblasti Ninive, a k tomu nám pomohla sociální média,“ vysvětluje Saad.

V Iráku se teď snažíme o to, abychom brzy mohli distribuovat balíčky proti COVID-19 pro studenty z deseti škol, s nimiž jsme už pracovali. „Chceme udělat osvětu mezi studenty hned, jak se školy znovu otevřou. Záleží na situaci, ale možná ještě v květnu budeme pokračovat v šíření informací v ulicích a v domácnostech,“ říká vedoucí programů v Iráku Barbara Boranga. „Chceme také udělat osvětová setkání na COVID-19 v podnicích. Zároveň už teď mapujeme ekonomické dopady krize, nezaměstnanost a hledáme cesty, jak podpořit lidi bez práce.“

Všechny tyto aktivity plánujeme v rámci projektu „Podpora odolnosti komunit, navrátilců a vnitřně vysídlených osob v Iráku“, který financuje EU Regional Trust Fund MADAD a Česká rozvojová agentura. Celkem projekt pomůže 100 000 lidí.

Naši partneři v projektu jsou ACTED, Welthungerhilfe (součást Alliance2015) a Polish Humanitarian Action. Projekt je součástí strategického partnerství osmi předních evropských rozvojových a humanitárních organizací v Iráku o finančním objemu 202 milionů eur.


Autor: Petr Štefan

Související články