Školní rok nikdy nekončí – pomáháme dětem se vzděláním v Česku, Ukrajině i Nepálu
Publikováno: 4. 7. 2024 Doba čtení: 4 minutyV Česku i ve válkou zasažených zemích pomáháme dětem uspět ve škole, nebo alespoň překonat válečné trauma. Věříme, že dětem se má pomáhat, ať už se narodily u nás doma, nebo v regionech zmítaných válečnými konflikty či chudobou.
V Česku pomáháme se školou více než 2 500 dětí a na maturitu jsme připravovali 90 z nich
V Česku podporujeme děti ze znevýhodněného prostředí. Doučujeme je nebo jim například pomáháme s přípravou na maturity a přijímačky. Letos máme dokonce i prvního absolventa bakalářského studia.
Učitelům pomáháme poprat se s novými tématy
Na více než 4 000 českých škol pomáháme učitelům v rámci projektu JSNS.cz pracovat s tématy, která jsou nová nebo nejsou dostatečně zastoupena v jednotlivých předmětech. Připravujeme pro ně materiály do hodin, například na téma umělá inteligence či kyberšikana.
Ukrajina: Jak vypadá vzdělávání ve válce?
20 opravených škol v Sumské oblasti
Boromejské gymnázium prošlo kompletní rekonstrukcí ještě před začátkem invaze Ruska na území Ukrajiny. Škola měla nově vybavenou jídelnu, nový školní autobus a třídy plné moderního zařízení.
Velká a prostorná budova okamžitě přilákala ruská vojska. Ta se ve škole usadila a na dvoře umístila armádní zařízení. K přímému zásahu budovy sice nedošlo, ale nálet rozbil téměř všechna okna a dveře.
Učitelé a rodiče se snažili dát školu dohromady svépomocí, ale bez oken a topení budova nemohla fungovat.
Děti se musely nadále učit distančně. Škola v Boromii byla jednou z prvních válkou poškozených škol, kterou jsme začali obnovovat. V Sumské oblasti jich bylo zatím opraveno 20.
Bezpečný kryt pro 245 dětí
Pro mentálně postižené děti je přesun do protileteckých krytů náročný. Ve speciální škole v Dněpropetrovské oblasti jsme proto jeden takový vybavili a zútulnili.
Klub přátel podporuje vzdělávání
V zemích, kde je válka, opravujeme a vybavujeme školy nebo budujeme provizorní vzdělávací centra pro tisíce dětí. A to i díky našemu Klubu přátel. Pokud můžete, přidejte se prosím také.
Pomáháme dětem v Gaze
Na místě podporujeme traumatizované děti prostřednictvím psychologické intervence a skupinových aktivit v 10 školách v Rafáhu a ve střední oblasti pásma Gazy. Celkem 369 dětí zatím absolvovalo sezení první psychologické pomoci a 1 876 dětí se zapojilo do skupinových aktivit.
Pomoc dětem chceme postupně díky sbírce SOS Gaza rozšiřovat a vedle psychologické podpory zahájit i provizorní vzdělávání, jakmile to bude vzhledem k bezpečnostní situaci možné.
Afaf ze Sýrie už zase chodí do školy
Od vypuknutí války v Sýrii uplynulo už 13 let. Dlouhotrvající konflikt i loňské zemětřesení mají na svědomí mimo jiné i zničení mnoha škol. Dětí, které z různých důvodů vypadly ze vzdělání, je bezmála dva a půl milionu.
V Nepálu jsme otevřeli Komunitní centrum vzdělávání, kde se dívky učí číst, psát a počítat
„Jmenuji se Amina Khatun,“ představila se s úsměvem a hned začala vyprávět, jak se v mládí zasnoubila a nyní má dva syny a dvě dcery. Na chvíli se odmlčí, poté se zasměje a vysvětlí, že tehdy netušila, co zásnuby znamenají. V jejím hlase je slyšet smutek. Vysvětluje, jak nemohla kvůli zásnubám studovat a dodává: „Nakonec jsem se vdala až mnoho let po zásnubách. Bylo mi tehdy dvacet let.“
„Začala jsem se vzdělávat až ve vysokém věku. Je mi čtyřicet. Kdybych se vše naučila dříve, můj život by byl úplně jiný,” říká Amina, matka čtyř dětí z Nepálu. Ta začala se svými dcerami navštěvovat Komunitní centrum vzdělávání, kde se naučily číst, psát a počítat. Celkem jsme takto podpořili už 4 330 dívek.
V její vesnici bylo otevřeno Komunitní centrum vzdělávání, kde se Amina a další dívky naučily psát a počítat. Toto vzdělávací centrum vzniklo díky projektu Aarambha, který vedl Člověk v tísni ve spolupráci s organizacemi Aasaman Nepál a Social Organization District Coordination Committee za finanční podpory Britské vlády a programu pro vzdělávání dívek.
Vzdělávacímu systému v Česku jsme se věnovali i v nedávné epizodě našeho podcastu Mimo zorné pole
Současný systém přijímacích zkoušek je nespravedlivý, neetický a rovnou vyřazuje některé děti ze hry. To jsou hlavní teze, na kterých se Daniel Münich i Jana Straková v našem podcastu shodli.
Stát už tento problém ignoruje řadu let, se současným demografickým vývojem je ale přehlížení stále těžší. „Vláda vůbec neřeší děti, které přijímačky neskládají, přitom o nich bychom měli mít těch informací nejvíce,“ diví se Daniel Münich.
Pomozte také vy dětem k lepšímu vzdělání a přispějte např. na Lepší školu pro všechny: