Skončily Týdny mediálního vzdělávání. Zapojilo se 150 škol, celkem proběhlo přes 100 akcí ve třídách a v redakcích
Publikováno: 20. 6. 2023 Doba čtení: 2 minutySkončil sedmý ročník Týdnů mediálního vzdělávání. Do projektu, který pořádá vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) s cílem rozvíjet mediální gramotnost žáků a studentů na českých školách a zároveň šířit povědomí o možnostech mediálního vzdělávání v Česku, se v letošním ročníku zapojilo přes 150 českých škol v 85 městěch a skrze ně přes 4000 žáků a studentů. Proběhlo 68 debat na školách, 17 exkurzí v redakcích mediálních domů a také 17 ukázkových hodin a projektových dní na středních odborných školách a učilištích.
Vyučující se spolu s žáky a studenty během Týdnů mediálního vzdělávání seznámili s novinkami na portále JSNS.CZ a novými materiály do výuky. Konkrétně s novými výukovými plakáty 5 klíčových otázek a lekcí Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme). Pro střední odborné školy a učiliště jsme připravili speciálním nabídku na uspořádání ukázkové hodiny nebo celého projektového dne s návštěvou novináře přímo na půdě školy.
Debaty s novináři a exkurze
Během Týdnů mediálního vzdělávání měli vyučující se svými třídami možnost zapojit se do uspořádání debat s novináři na půdě školy. O žurnalistické práci, co obnáší, jak vypadá novinářův den, co se stane, když někdo odřekne rozhovor, o meziredakční spolupráci, investigativně nebo třeba i o známých mediálních kauzách si s žáky a studenty napříč republikou povídalo přes 60 členů redakcí České televize, České tiskové kanceláře, Deníku, Deníku N, serveru Hlídací pes, magazínu Reportér, týdeníku Respekt, redakce Seznam Zprávy, a to včetně svých šéfredaktorů a jejich zkušených kolegů.
Začátek Týdnů mediálního vzdělávání odstartovala streamovaná debata na téma Kvalitní žurnalistika v době umělé inteligence. Téma probírali s moderátorem Michaelem Rozsypalem hosté Lenka Kabrhelová ze Seznam Zpráv, Petr Koubský z Deníku N a Radka Matesová Marková z České tiskové kanceláře.
Vzdělávání vyučujících
Pro pedagogy uspořádal Jeden svět na školách také závěrečný vzdělávací seminář Týdnů mediálního vzdělávání. Během něj mohli vyučující debatovat s Michalem Bauerem z CERGE-EI o výzkumu ohledně vlivu médií na veřejné mínění, o (ne)shodách odborníků a s novinářem Václavem Moravcem o jeho zkušenostech s výběrem expertů vyjadřujících se k odborným tématům a o falešném vyvažování v médiích.
Jak se neutopit v záplavě informací?
Týdny mediálního vzdělávání jsou ale také osvětová akce. Na nutnost posuzování důvěryhodnosti všech mediálních sdělení v každodenním životě jsme proto poukazovali v mediální kampani, která se objevila napříč outdoorovými formáty v celé republice a také v online prostoru. V kampani jsme upozorňovali na jednoduchý nástroj kritického myšlení: 5 jednoduchých otázek: KDO? CO? KOMU? JAK? a PROČ?. Jde o postup, kterým se dá kriticky rozebrat a posoudit jakékoliv textové, audovizuální či jiné sdělení. Stejně jako další metody založené na kladení otázek, zůstává tato metodika aktuální bez ohledu na měnící společenské prostředí, technologický pokrok a nové mediální nástroje.