Solární panely přinášejí světlo do iráckých tříd⛅
Publikováno: 4. 2. 2021 Doba čtení: 5 minutNa většině území Iráku řeší lidé problémy s elektřinou. Denně dochází k četným výpadkům, které narušují normální život a zasahují do běžných činností v domácnostech jako je například topení nebo vaření. Výpadky elektřiny ale ovlivňují i vyučování, třídy nejsou ideálním prostředím k učení, což má negativní dopady na docházku žáků i na jejich pozornost. V Iráku se snažíme prosadit přechod k obnovitelné energii a na 11 školách ve vesnicích v severním Iráku jsme zahájili instalaci solárních panelů.
Provedli jsme dva průzkumy – v červenci 2020 v provincii Ninive a další na podzim v Kirkuku a Salah al Din. Výsledky průzkumu ukázaly, že domácnosti na severu země mají s eletřinou skutečně závažné problémy. 72% domácností uvedlo, že každý měsíc dojde k výpadku elektřiny 100x až 200. To znamená skoro 10krát denně.
Spousta domácností, podniků a poskytovatelů služeb musí používat vlastní generátor, když nemohou využívat elektřinu z národních sítí, což je však nákladné a ne každý si to může dovolit.
Nestabilní elektrina komplikuje další věci. Vodní čerpací stanice v Ninive a Salah al Din závislé na elektřině z národní sítě mají přístup k elektřině 19 nebo 20 hodin denně. V Kirkúku je to v průměru 8 hodin denně, což výrazně omezuje denní přístup k čisté vodě jak pro domácnosti, tak i pro zemědělce, kteří používají k zavlažování vodní čerpadla.
Elektřina znamená přístup ke vzdělání
Stejná situace je i v oblasti vzdělávání. Obyvatelé jedné z vesnic v provincii Ninive mají průměrně elektřinu jen 2-4 hodiny denně. “Bez elektřiny je to obtížné v létě, když je úmorné horko. Je velmi náročné sedět v plné třídě, kde nemůžete mít zapnutý ani větrák,” říká Akram, ředitel místní základní školy.
“A v zimě se pak stmívá a ve třídách není pořádné světlo. Žáci dobře nevidí, což ovlivňuje jejich učení,” pokračuje Akram a dodává, že poslední hodiny s v zimě obvykle ruší, protože je tma a zima.
Ali, starosta vesnice, kde se škola nachází, vysvětluje, že obec měla svůj soukromý generátor. Ten byl ale ukraden během nadvlády takzvaného Islámského státu. Teď jsou závislí na národní rozvodné síti a elekřinu mají k dispozici je nasi 2-4 hodiny denně. “Během dlouhých hodin bez elektřiny, hlavně v noci, lidé sedí po tmě,” popisuje Ali a dodává: “Nektěří používají lucerny, aby měli alespoň trochu světla.”
Ve spolupráci s Malteser International jsme postavili solární panely na 11 školách v 7 oblastech v severním Iráku. Dvě z těchto škol jsme stavěli a zbylé jsme opravili.
"U nás ve vesnici všichni považují tyhle solární panely za něco velmi prospěšného. Vlastně tu každý přemýšlí nad možností, že by si je postavil na střechu místo toho, aby kupoval generátor,” pokračuje Ali. Ačkoli je investice do solární energie zpočátku celkem nákladná, podle Aliho většina lidí v obci chápe, že to z dlouhodobého hlediska stojí za to.
Průzkumy, které jsme provedli, ukázaly, že 55% domácností v Ninive a 76% v Kirkúku by přešlo na solární energii, pokud by to znamenalo mít denně nepřetržitě přístup k elektřině. V Salah al Din 82% domácností uvedlo, že by začaly využívat solární energii, kdyby to znamenalo, že se jim sníží účty za elektřinu.
Solární panely přinášejí nejen světlo do místních tříd, ale také nápady. Energie z obnovitelných zdrojů se dostává do povědomí lidí, kteří mnohdy žijí v odlehlých vesnicích. Díky tomu se do popředí dostává také starost o životní prostředí.
"Jsem nadšený, tohle je poprvé, kdy se tu instalují solární panely,” říká Munem, který učí na základní škole v Ninive. "Neměl jsem představu o tom, jak fungují, ale technici z Člověka v tísni mi to vysvětlili. Vím tedy, jak je správně čistit a jak se o celý systém starat.”
Konstrukci solárních panelů jsme využili také jako příležitost k tomu, aby se studenti, učitelé, ale i další naučili, jak panely fungují a jak se o ně starat. Zaměstnanci školy jako je Munem prošli také školením o životním prostředí, aby tyto informace mohli dál předávat svým žákům.
Jak se ukázalo v našem průzkumu, ve vesnicích, kde jsme nainstalovali solární panely, toho lidé o obnovitelných zdrojech věděli buď velmi málo nebo nic.
“O tomhle tématu toho ve vesnici moc nevíme,” říká starosta Ali a poukazuje při tom na problémy s nimiž se ve své komunitě potýká. Kromě nedostatku čisté vody a obecně plýtvání s vodou je to také nakládání s odpadky.
“Klimatická změna je vážná věc a ovlivňuje celou planetu,” dodává Munem s tím, že tématu životního prostředí se věnuje se svými studenty. “To, co uděláme teď, ovlivní další generace. Když naši potomci nebudou dýchat čistý vzduch a mít pitnou vodu, budou trpět.”
Munem a ředitel školy Akram se shodují, že je jejich zodpovědností vštípit žákům informace o životním prostředí, protože to je důležité i pro jejich budoucnost. “Myslím, že je opravdu důležité učit naše studenty, jak fungují solární panely a obecně zvyšovat povědomí, protože to bude v budoucnu jeden z hlavních zdrojů energie a naši student by to měli znát,” říká Akram a dodává: “Je neuvěřitelné, že ty solární panely ve škole máme. Je to cesta k lepšímu prostředí, které ovlivní i učení. Jsem moc rád, že tu jsou a že mohu nyní studentům nabídnout lepší prostředí k vyučování.”
"Je opravdu neuvěřitelné mít ve škole solární panely," pokračuje Akram. "Povedou k lepšímu prostředí, což pak povede k lepšímu učení." Jsem velmi rád, že mám ve škole nainstalované solární panely, a jsem hrdý na to, že mám lepší výukové prostředí pro své studenty. “
Ve spolupráci s Malteser International děkujeme německému Ministerstvu pro hospodářskou spolupráci (BMZ) za finanční podporu při výstavbě solárních panelů a rekonstrukci škol.