Sbírka SOS Česko 2020
Publikováno: 23. 4. 2020 Doba čtení: 9 minutPomáháme tisícům lidí, kteří se v souvislosti s pandemií koronaviru ocitli v těžké situaci.
- Sputili jsme distribuce potravinové pomoci lidem, kteří v důsledku koronavirové krize nemají příjmy pro zajištění základních potřeb. Podle odhadu pracovníků jsou podobně postiženy tisícovky rodin. Více než sto prvních balíčků distribuoval na 16 výdejních místech v nejpostiženějších regionech.
- Poskytujeme poradenské služby lidem, kteří přicházejí o práci, živnostníkům, matkám samoživitelkám, sociálně slabým, lidem v insolvenci a dalším a pomáháme jim při vyřizování žádostí a dokumentů. Dosud jsme takto poskytli dluhové poradenství víc než 1200 lidem na krizové lince a dalším stovkám přes naše pobočky.
- Navýšili jsme kapacitu helplinky a rozšiřujeme tým mobilních poradců do oblastí, kde není dluhové poradenství dostupné.
- Aktuálně doučujeme přes 500 dětí se špatným připojením k internetu. Těm nejpotřebnějším jsme zapůjčili na 150 počítačů a zajistili více než 70 bezplatných internetových připojení. Dalším 180 teenagerům pomáháme s hledáním či přípravou na zaměstnání.
- Na webu JSNS.cz jsme zpřístupnili 280 audiovizuálních lekcí a 1160 výukových materiálů, které denně využívají tisíce učitelů i široká veřejnost.
- V rámci vzdělávacího programu Varianty jsme uspořádali téměř 30 setkání formou webinářů či online kurzů, které dosud využilo více než 1300 účastníků.
- Přímo podporujeme 3000 lidí v sociální nouzi, kterým pomáháme se v situaci zorientovat.
- Rozdali jsme 11 tisíc respirátorů 60 místním organizacím v 7 krajích.
1. Jak pomáháme lidem ve finanční a existenční tísni?
2. Jaké služby poskytujeme lidem v sociální nouzi?3. Jak podporujeme děti bez připojení online, co nabízíme učitelům?
POMÁHÁME LIDEM VE FINANČNÍ A DLUHOVÉ TÍSNI
Díky darům do sbírky SOS Česko jsme mohli urychleně navýšit kapacitu telefonické dluhové help-linky, na které jsme zaznamenali téměř desetinásobný nárůst volání. Od začátku krize jsme tak řešili přes 1200 případů. Na lince teď pracuje 18 poradců, kteří odpovídají na dotazy každý všední den od 8 do 18 hodin.
Na linku v posledních měsících volají zejména lidé, kteří se neorientují v situaci a nabídkách kompenzací, vypadly jim příjmy a navržené kompenzace nestačí k pokrytí jejich základních potřeb. „Jde často o živnostníky, starobní a invalidní důchodce, samoživitelky a lidi, kteří si brigádně přivydělávali na DPP a DPČ. Spolu s mladými rodinami jde o nejzranitelnější skupiny, kterým každý drobný výpadek přináší výrazné existenční problémy. Kvůli poklesu nebo úplné ztrátě příjmů tak s lidmi často řešíme situace, které jsou pro řadu z nich zcela nové. Radíme jim, jak nespadnout do dluhové pasti, jak postupovat, když nemají na nájem, nebo dokonce ani na jídlo,“ dodává Bořkovcová.
Linku v jednu chvíli obsluhují vždy 3 poradci a celkem se na ní střídá 18 pracovníků, kteří odpovídají na dotazy každý všední den od 8 do 18 hodin. Na helplince neposkytují jen základní poradenství, ale prochází detailně klientovu situaci a společně hledají vhodné řešení pro jeho konkrétní situaci. “Zjišťujeme, v jaké fázi dluhu klient je, snažíme se jej upozornit na konkrétní rizika nejčastěji v podobě lhůt či konkrétního způsobu obrany,” upřesňuje Bořkovcová. Jedna konzultace tak průměrně trvá 30 minut.
Vzdálená podpora ale má své limity. “Díky podpoře českých dárců rozšiřujeme počet dluhových poradců a plánujeme postupně otevřít kontaktní místa v desítkách dalších měst, kde není obdobná pomoc poskytována,“ říká Daniel Hůle, vedoucí dluhového poradenství. “Připravujeme se na krizové vlny. Od července začnou opět standardně probíhat mobiliární exekuce i dražby, na konci října skončí vládní moratorium umožňující odklad splátek úvěrů a na konci roku pomine ochrana nájemníků, kteří přestali být schopni platit nájem,” říká Daniel Hůle.
Komu nevyhovuje infolinka, může vyzkoušet naši virtuální poradkyni Dádu:
POMÁHÁME LIDEM V SOCIÁLNÍ NOUZI
Největší opožděný ekonomický a sociální propad očekává organizace u samoživitelů, živnostníků, lidí zaměstnaných mimo stálý pracovní poměr, kteří byli na trhu práce ohrožení už před krizí. Některé rodiny přestávají mít peníze na běžné potřeby, jídlo, dětskou výživu, pleny a základní hygienické pomůcky. Podle odhadu pracovníků Člověka v tísni jsou už teď podobně postiženy tisícovky rodin.
Člověk v tísni proto začal na 16 místech v sedmi krajích ČR v posledním týdnu distribuovat potravinovou pomoc, ve které rozdal prvních sto balíčků. Potřeby se v jednotlivých regionech liší. “Například na Kladně tušíme, že může být něco mezi 100-200 rodinami žijícími většinou na ubytovnách. V Karlových Varech, Bílině či Ústí nad Labem pak víme zatím o desítkách jednotlivců či rodin,” říká Kateřina Dosoudilová, vedoucí metodička sociálních služeb Člověka v tísni. Na výdej potravinových balíčků je podle ní navázána další podpora tak, aby nešlo pouze o řešení momentální krize, ale aby se lidé dostali k dlouhodobější pomoci s trvalejšími výsledky.
Díky daru firmy Bushman jsme rozdali přes 11 tisíc kusů respirátorů 60 místním organizacím v 7 krajích. Naši terénní sociální pracovníci mohli obnovit pomoc sociálně slabým rodinám.
Naši terénní sociální pracovníci mohli díky dodávce respirátorů obnovit pomoc sociálně slabým rodinám. Ztráta příjmů, nedostatečné úspory a hrozba výpadku podpory od státu, to jsou problémy, se kterými se tito lidé nejčastěji potýkají. Velkým omezením je pro ně přechod administrativy do on-linu, mnozí nemají připojení a nemohou tak být v kontaktu s příslušnými úřady, u kterých by si mohli vyjednat podporu od státu, na níž mají nárok.
POMÁHÁME SE VZDĚLÁVÁNÍM DOMA I NA DÁLKU
Z půldruhého milionu žáků a studentů, kteří v Česku přešli na výuku online, dopadnou opatření nejhůř na ty, kterým doma schází potřebné vybavení, nebo nemají dostatečnou podporu z rodiny. Chybí jim počítač a internetové připojení nemají často ani na mobilu, navíc jejich rodiny aktuálně řeší tíživé finanční, zdravotní či existenciální otázky. A sami nemají prostředky ani know-how, jak se do online výuky zapojit.
„Aktuálně podporujeme přes 500 dětí, které doučujeme všemi dostupnými způsoby, třeba přes WhatsApp nebo Messenger, propojujeme je se školou, předáváme jim materiály a jsme s nimi v pravidelném kontaktu,“ říká Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb Člověka v tísni. Dalším 180 teenagerům pomáhají jeho pracovníci s přípravou na budoucí zaměstnání či s jeho sháněním.
Víc než 150 dětem zapůjčila organizace notebooky a zajistila pro ně bezplatné internetové připojení. „Předáním počítače podpora nekončí, cílem je pomoci dětem s výukou a budovat spolu s rodinami jejich digitální kompetence,“ upřesňuje Ramajzlová. Vedle sbírky SOS Česko je pro pomoc s podporou vzdělávání potřebných dětí důležitým partnerem Nadace České spořitelny a Učíme online neziskové organizace Česko.Digital. Společný projekt s Nadací České spořitelny umožní kromě přímé podpory dětí získat zkušenosti pro prosaditelné změny. “Krize okolo COVID19 ukázala, kolik dětí nemá přístup k informačním zdrojům a vzdělávacím příležitostem. Pro společnost jako celek je takové zaostávání nevýhodné a věříme, že ukážeme, jak mohou moderní technologie pomoci,” říká Jan Černý, vedoucí Programů sociální integrace Člověka v tísni.
V reakci na uzavření škol zpřístupnil Člověk v tísni učitelům i široké veřejnosti 280 audiovizuálních lekcí a 1160 výukových materiálů na vzdělávacím portále JSNS.cz, kde také každý den zveřejňuje nové tipy a doporučení lektorů. Návštěvnost portálu se od jeho otevření ztrojnásobila na víc 3000 návštěv denně. Veřejné debaty i nabídku kurzů pro učitele a odbornou veřejnost přenesla organizace do online prostředí. V rámci vzdělávacího programu Varianty uspořádala téměř 30 setkání formou webinářů či online kurzů, kterých využilo na 1300 účastníků. Jen webináře o podpoře dětí s ADHD se zúčastnilo 377 účastníků a do online kurzu o klimatické změně se přihlásilo 1400 účastníků.