Učení bez počítače nebo internetu. Tisíce dětí mají po zavření škol ztížený přístup ke vzdělávání
Publikováno: 10. 4. 2020 Doba čtení: 3 minutyJeden počítač na několik dětí, chybějící připojení k internetu nebo jediný mobilní telefon v rodině. Epidemie koronaviru, kvůli které vláda v březnu uzavřela školy, nepřímo dopadá na děti ze sociálně znevýhodněných rodin. Ty se často nemohou plně účastnit výuky na dálku, která se nejčastěji odehrává přes internet. Případné chybějící známky jim ale podle ministerstva školství na konci roku neuškodí.
„Rodiny měly často problém s domácí přípravou už v běžném režimu. Dětem a studentům často chybí koutek, kde by měli klid a počítač a mohli se připravovat. S krizovou situací se to všechno umocnilo. Častá situace je, že více sourozenců sdílí jeden počítač, to je ale ještě pořád lepší varianta,“ popsala pro iROZHLAS.cz Kristina Studená z IQ Roma servis situaci, s níž se ona a kolegové momentálně stále častěji setkávají.
Pokud jde o horší variantu, kterou zmínila, jsou rodiny často prakticky bez elektronického spojení s okolím. „Řešili jsme případ rodiny s několika dětmi. Nemají počítač ani internet a jediný telefon v rodině má tatínek. Takové situace jsou nejkrizovější a snažíme se je řešit prioritně,“ dodala.
Podle Studené, která v organizaci řídí jeden ze vzdělávacích programů, výše popsané podmínky zažívají v Česku desítky tisíc dětí. Ministerstvo školství si o jejich počtech statistiky nevede, problém ale vnímá. Jeho řešení podle resortu leží na jednotlivých školách.
„Pokud některý z žáků školy nemá k dispozici potřebné vybavení pro vzdělávání na dálku, je třeba umožnit poskytnutí podkladů pro vzdělávání na dálku jinou vhodnou formou,“ uvedla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.
Příručka pro školy
Ve snaze ukázat školám, jak zmíněná vhodná forma vypadá, se ministerstvo spojilo právě i s neziskovými organizacemi. „Zřídili jsme webový portál nadalku.msmt.cz, kam dáváme řadu doporučení, která postupně aktualizujeme a rozšiřujeme. Je mezi nimi i příspěvek od Člověka v tísni, právě oblast socio-ekonomicky znevýhodněných žáků a studentů,“ dodala Lednová.
„Vylepení úkolů na vchod školy, bezkontaktní předání vytištěného učiva v obálce nebo vhození do úkolů do schránky,“ vyjmenovala alternativní způsoby distanční výuky Zuzana Ramajzlová z organizace Člověk v tísni. Spolu s kolegy sestavila příručku na základě konzultací se školami a také přímo s dětmi, kterým organizace s učivem pomáhá. „Řada rodin možnost připojení má, ale omezenou – zejména jde o používání chytrých telefonů. Potom je dobré si ověřit, zda úkoly lze na telefonu skutečně zpracovat a není potřeba počítač,“ dodala k další situaci, která se mezi dětmi ze znevýhodněných rodin často objevuje.
Nejde ale jen o školy z vyloučených lokalit. „Pět žáků, kteří doma neměli přístup k potřebné technice, máme i u nás,“ řekl prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý, který vede školu v pražských Klánovicích. „Nám se pro ně podařilo zajistit počítače. Kdybychom těch dětí ale místo pěti měli padesát, tak to takhle vyřešíme těžko,“ dodal. Sám je proto v častém kontaktu s kolegy z chudších regionů. „Zajímám se o to, nemám sice úplně reprezentativní vzorek, ale z toho, co vím, si školy poradit dokážou. Ředitelé mi říkají, že to zvládají. Úkoly jde třeba předávat na papíře u dveří školy,“ řekl Černý k tomu, jak kolegové situaci řeší.