Na konferenci S asistenty k lepší škole zaznělo: Supervize a podpora je klíčová. Pusťte si záznamy z ní

Publikováno: 20. 11. 2024 Doba čtení: 4 minuty
Na konferenci S asistenty k lepší škole zaznělo: Supervize a podpora je klíčová. Pusťte si záznamy z ní
© Foto: Tomáš Princ

Dne 22. října 2024 jsme v pražském Centru současného umění DOX pod záštitou manželky prezidenta ČR Evy Pavlové pořádali již 7. ročník konference S asistenty k lepší škole. Podívejte se na záznamy dopoledních programů.  

Na místě se sešlo několik stovek asistentek pedagoga, vyučujících i ředitelů a ředitelek škol z celé republiky. V dopolední části programu vystoupila nejprve k tématu odolnosti psychoterapeutka a signatářka Charty 77 Věra Roubalová Kostlánová. "S mužem jsme vychovali děti za normalizace s heslem "Důsledně a s láskou ". Někdo je odolný geneticky, někdo je vystavený náročným situacím a je odolný díky nim, někdo potřebuje podporu a někdo selhal a to ho vybavilo touhou nikdy neselhat, někdo má rozpadlou rodinu, hledá a bloudí," zaznělo v jejím příspěvku. Navázali na ni řečníci představující konkrétní možnosti podpory asistentů pedagoga prostřednictvím supervizí i příklad oborových asistentů pedagoga na 2. stupni Základní školy Neštěmická v Ústí nad Labem.

Dopolední blok byl zakončený příspěvky o kompetencích a standardu práce asistenta pedagoga a aktuálními informacemi z ministerstva školství ohledně financování této podpůrné profese. V odpoledních praktických workshopech se účastníci rozdělili do menších skupin a věnovali se tématům jako práce s agresí, podpora žáků s traumatem, komunikace s rodiči nebo sebepoškozování.

Zde si můžete pustit záznamy všech dopoledních příspěvků:

T. Habart: Úvodní slovo vedoucího vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni 

Účastníky sedmého ročníku konference S asistenty k lepší škole úvodním slovem přivítal vedoucí vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni Tomáš Habart. Připomněl důležitost a význam práce asistentů a asistentek ve školách i to, že se na mnoha místech republiky stali již nedílnou a pevně ukotvenou součástí škol.


Věra Roubalová Kostlánová: Jak posilovat odolnost v současném světě

Konferenci svým příspěvkem zahájila psychoterapeutka Věra Roubalová Kostlánová. Ve svém příspěvku se věnovala tématu odolnosti. Mluvila o jejím významu, o tom, jak se proměňuje v průběhu času a dějinných událostí. Zmínila i to, jak je dnes odolnost ohrožována v době neustálého přesycení a polarizace sociálních sítí. Můj dospělý vnuk místo odolnosti dává přednost slovu vytrvalost. Ta je mi bližší, je pro mě spojená se skromností. O té se nemá mluvit, ta se má žít," uvedla v příspěvku Věra Roubalová Kostlánová.


Alexandra Petrů, Člověk v tísni, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně: Supervize jako nástroj péče a podpory nejen pro asistenty pedagoga

Alexandra Petrů, supervizorka vzdělávacích programů Člověka v tísni ve svém příspěvku popsala význam a důležitost pravidelných individuálních a skupinových supervizí pro vyučující. "Místo kritiky jde o možnost otevřít své profesní batohy a zbavit se "cihel", které tam nepatří," uvedla v příspěvku Alexandra Petrů. Člověk v tísni dlouhodobě nabízí možnost bezplatných supervizí pro vyučující ze škol s vyšším počtem žáků se sociálním znevýhodněním nebo s ukrajinskými žáky, kteří pochází z rodin válečných uprchlíků.


M. Čápová, D. Dudová, M. Ďurišová: Role asistentů pedagoga na ZŠ Neštěmická – příklady dobré praxe

Zajímavou praxi ze své školy na konferenci představila ředitelka ZŠ Neštěmická v Ústí nad Labem Marie Čápová. V této škole na druhém stupni působí takzvaní oboroví asistenti. Nejsou tedy přiřazování jen ke konkrétním dětem, ale spolupracují s pedagogy ve vybraných předmětech. Své zkušenosti z práce asistentky pedagoga popsaly i dvě asistentky pedagoga, které v této škole pracují. Jedna z nich (Michaela Ďurišová) právě jako oborová asistentka na druhém stupni, druhá na prvním stupni této školy (Dominika Dudová).


Zbyněk Němec /PaedF UK/: Očekávané kompetence a standard činnosti asistenta pedagoga

Zbyněk Němec z Katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy ve svém příspěvku podrobně představil stručný materiál, ve kterém jsou popsány očekávané kompetence a standard činnosti asistenta pedagoga. Tento materiál společně s dalšími odborníky pomáhal připravovat pro ministerstvo školství. Standard činnosti má sloužit ministerstvu, vedení škol i samotným asistentům pedagoga, aby v něm byly jasně popsány oblasti a druhy činnosti, kterým se asistenti a asistentky při své práci mají věnovat.


Jan Vörös Mušuta /MŠMT/: Kompetence asistentů pedagoga a výhledy do budoucna

Jan Vöröš Mušuta, ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství na MŠMT ve svém příspěvku popsal aktuální situaci ohledně zamýšlené parametrizace asistentů pedagoga, která byla prozatím odložena. Připomněl rostoucí počty asistentů pedagoga na českých školách i zvažované změny v přidělování asistentů pedagoga do prvních tří. Ty jsou zamýšleny jako součást změn v udělování odkladů při nástupu do prvních tříd.


Konference S asistenty k lepší škole 2024 byla podpořena ze sbírky Lepší škola pro všechny.


Autor: Václav Zeman

Související články