Vyhlašujeme sbírku na pomoc českým dětem. Pomůžeme jim dohnat učivo, které zameškaly kvůli covidu
Publikováno: 16. 9. 2020 Doba čtení: 4 minutyPomáháme školákům s látkou, kterou zameškali. V březnu jsme začali doučovat i online a nyní rozšiřujeme řady doučovatelů, abychom podpořili co nejvíce dětí. Ve spolupráci s partnerskými institucemi zapůjčujeme nejvíce potřebným dětem notebooky. Díky sbírce Lepší škola pro všechny toho ale děláme mnohem více. Udělejte také více, dokonce dvakrát více, protože každý váš dar bude do 8. října 2020 zdvojnásoben!
Přímo jsme již podpořili na dva tisíce dětí, které se na jaře nemohly zapojit do výuky
V důsledku jarní koronavirové krize a nouzového uzavření škol se podle odhadů České školní inspekce na deset tisíc dětí nebylo schopno spojit se svými učiteli a zapojit se do distančního vzdělávání.
„Když se v březnu uzavřely školy a v rychlosti se přešlo na vzdálenou výuku, ne všechny děti se ocitly ve stejné situaci. Ty, které neměly počítač či připojení k internetu, náhle přestaly být v kontaktu se školou. Děti, jejichž rodiče nemají dostatečné znalosti nebo i dostatek času pomáhat s učivem, začaly mít záhy potíže se zvládnutím učiva. Právě u těchto dětí se mohou dramaticky prohloubit stávající problémy se vzděláváním,“ popisuje situaci Zuzana Ramajzlová z Programů sociální integrace Člověka v tísni.
Programy sociální integrace společnosti Člověk v tísni v České republice během uplynulého školního roku přímo podpořily 1 913 dětí. Březnové uzavření škol dopadlo nejtvrději na žáky, kteří neměli dostatečnou podporu rodiny a potřebné technické zázemí či připojení k internetu. S pomocí 220 dobrovolníků a pracovníků Člověka v tísni mohlo pokračovat doučování 703 dětí, z nichž mnohé by jinak zcela ztratily kontakt se školou. „A to všechno i díky lidem, kteří přispěli do sbírky Lepší škola pro všechny,“ děkuje dárcům z uplynulých let Václav Kučera, ředitel pražské pobočky Programů sociální integrace.
Ve spolupráci s Nadací České spořitelny a s iniciativou Česko.Digital zapůjčili pracovníci organizace 145 počítačů do nejpotřebnějších domácností a dalším desítkám dětí zajistili připojení k internetu.
Kromě okamžité reakce na koronavirovou krizi Člověk v tísni z prostředků sbírky mohl pomáhat dětem ze sociálně ohroženého prostředí ve 13 předškolních a 7 nízkoprahových klubech. Dalších 339 českých dětí bylo zapojeno do programů kariérního poradenství a resocializace.
Další díl seriálu Otázky pro Člověka se věnuje tématu chudoby a sociálního vyloučení. S herečkou Janou Plodkovou si povídá ředitel pražské pobočky Programů sociální integrace Člověka v tísni Václav Kučera.
Je potřeba nastavit podporu znevýhodněným dětem systémově
V reakci na koronavirovou krizi Člověk v tísni inicioval myšlenku zapojit studenty pedagogických fakult do doučování potřebných dětí v rámci svých praxí.
Doučování pomůže vyrovnat propad z doby jarního uzavření škol, bude probíhat především přímo ve škole, ale v případě opětovného uzavření také online.
Podpořit potřebují i učitelé a rodiče, kteří zůstali doma s dětmi
5000 návštěv denně zaznamenal on-line vzdělávací portál http://www.jsns.cz společnosti Člověk v tísni, který byl zpřístupněn po dobu lock-downu, aby s ním mohli pracovat vyučující při vzdálené výuce, ale také rodiče s dětmi doma. Více než 3 800 spolupracujících škol, tisíce žáků a stovky učitelů využilo vzdělávací materiály zaměřené na mediální vzdělávání, moderní československé dějiny, lidská práva a globální rozvojové vzdělávání, sociální problematiku a životní prostředí.
V reakci na zavedená protivirová opatření Člověk v tísni přesunul vzdělávací semináře na internet. Plánované vzdělávání učitelů tak zrušeno ani omezeno nebylo, naopak se podařilo řady účastníků významně rozšířit. Na 1 900 učitelů a dalších pedagogických pracovníků se vzdělávalo v oblasti ADHD ve školní praxi, v přístupu asistentů pedagoga k dětem ze sociálně vyloučeného prostředí nebo třeba ve filozofii pro děti.
Jedinečným a komplexním on-line kurzem Klimatická změna po dobu od vypuknutí pandemie prošlo již 1 500 lidí.
Jeden z mnoha příběhů pomoci
Tomášek se narodil mladé matce, která se potýkala se závislostí, nezvládala se o něj starat a brzy skončil v pěstounské péči u své babičky a dědy. Velké komplikace v péči o Toma nastaly s přechodem školní výuky na internet. Jeho prarodiče nepoužívali počítač ani chytrý telefon, doma neměli internet a vzhledem ke svému vysokému věku ani nemohli docházet do školy vyzvedávat učení.
Tomášek je jedním z 10 000 dětí, které zameškaly několik měsíců výuky. Učivo by bez podpory sám doháněl jenom těžko. Pokud by se jeho škola na podzim zavřela znovu, vlak by mu mohl ujet už nadobro.
„Kolegové naučili základy práce na počítači nejenom jeho, ale i jeho prarodiče. Se školou Tom brzy začal komunikovat online jako ostatní děti ze třídy a mohl také pokračovat v doučování. Vypadá to, že ho učení přes počítač začalo hodně bavit!“ Říká s úsměvem Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích programů Člověka v tísni.