Praktické stáže, které pomáhají dětem se speciálními potřebami a zlepšují studentům uplatnění na trhu práce v Kosovu
Publikováno: 25. 5. 2022 Doba čtení: 3 minutyProgram stáží dává studentům příležitost podporovat děti se speciálními potřebami a děti z ohrožených komunit v běžných školách prostřednictvím psychosociálních služeb, pedagogické asistence a logopedie. Tito vybraní studenti psychologie, pedagogiky a logopedie jsou součástí projektu PIN "Vzdělávání pro všechny", jehož cílem je podpora inkluzivního vzdělávání v osmi školách a dvou vzdělávacích centrech v Kosovu.
Donika Bektashi z Preševa bude brzy končit bakalářské studium logopedie. Ve svém volném čase se rozhodla absolvovat stáž ve vzdělávacím centru The Ideas Partnership, partnerské organizaci Člověka v tísni. Donika pomáhá dětem předškolního věku z aškalské a egyptské komunity a připravuje je na nástup do školy.
Donika využívá své znalosti, aby pomohla dětem jako je Leonit. "Leonit měl problémy s vyslovováním hlásky SH, protože jsou mu téměř čtyři roky a brzy se mu budou měnit zuby. Hodně jsme s ním pracovali a teď už je schopen nejen hlásku vyslovit, ale říct ji i ve větách," říká Donika. Tato pětiměsíční stáž může Donice pomoci v její budoucí kariéře tím, že ji zajistí nutnou praxi a zlepší její šance na dobrou práci.
Mihane Fetahu, mladá psycholožka, je také stážistou, která poskytuje služby ve školách a vzdělávacích centrech. "Podporuji 14 dětí s poruchami učení. Těmto dětem je umožněno plně rozvinout vlastní potenciál s ohledem na jejich individuální požadavky. Seznamují se s kognitivními procesy, motorikou, rozvojem komunikace, učením písmen a čísel prostřednictvím různých materiálů. Kromě toho jsme jim také hodně pomohli se schopností soustředit se a jejich dalšími překážkami, jako je zvládání chování," říká Mihane.
Program stáží je nezbytnou součástí projektu Člověka v tísni "Vzdělávání pro všechny". Do projektu bylo dosud zapojeno padesát šest stážistů, kteří pomáhali ve vybraných školách a vzdělávacích centrech. "Ve školách, které jsou do projektu zapojené jako příjemci pomoci, chybí podpůrné služby – psychologové, logopedi a pedagogové pro děti se speciálními potřebami a z ohrožených komunit. Zejména logopedie je zcela novou službou, která je ve školách nabízena. Před začátkem našeho projektu museli rodiče své děti posílat na soukromé logopedické lekce a platit za ně," říká Njomza Emini, projektová manažerka organizace Člověk v tísni.
Každému stážistovi je přidělen mentor. Pravidelně se každý měsíc setkávají s Variantami – oddělením Člověka v tísni, které v České republice podporuje inkluzivní vzdělávání. Vzájemně sdílejí své zkušenosti s prací s dětmi se speciálními potřebami a z ohrožených komunit.
Projekt "Vzdělávání pro všechny – naplňování práv dětí a dospívajících se zvláštními potřebami a ze znevýhodněných komunit" je financován Evropskou komisí v rámci programu "European Instrument for Democracy and Human Rights" (EIDHR) a spolufinancován Ministerstvem zahraničních věcí České republiky. Projekt realizuje Člověk v tísni a dvě místní partnerské organizace – The Ideas Partnership a Autizmi Flet – v šesti kosovských obcích. Mezi tyto obce patří Prishtinë/Pristina, Gjilan/Gnjilane, Fushë Kosova/Kosovo Polje, Graqanicë/Gracanica, Lipjan/Lipljan a Obiliq/Obilic.